1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

80/20 - Bruk tiden din på det som gir deg noe igjen

En tråd i 'Motivasjon' startet av bareblogg, 8 Sep 2012.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Input er lik output. Vi er blitt lært opp til at man skal jobbe. Man skal jobbe hardt hvis man skal oppnå noe her i livet. Vi liker å tro at arbeidsinnsats er lik utbytte. Men er det slikt i det virkelige liv? Er det slik at alt man gjør er like viktig? Ikke? Vi kan dra dette tema langt, meget langt. Mitt poeng er, når det gjelder blogging så er enkelte ting viktigere enn andre, i forhold til hva som gir deg noe igjen. Jeg er den første som innrømmer at jeg kaster stein i steinhus, bare så det er sagt. Allikevel så er jeg meget klar over, og jeg jobber hardt med meg selv her, at jeg må fokusere på ting som gir bloggingen vs det jeg ønsker å oppnå. Det er her 80/20 kommer. Det er en retorikk som jeg uheldigvis ikke har oppfunnet. Den er ganske annerkjent.

Det er nemlig slik at ca 20% av det du gjør står for ca 80% av resultatene. Hvordan kan man bruke dette i blogging? Vel her er mitt syn på det.

1. Først må vi deffinere hva som er målet.
    2. Hva må jeg gjøre for å oppnå målet?

Mitt mål er trafikk inn til bloggen.

Så enkelt. Alt annet er underordnet. Fordi alt annet er en funksjon av trafikk som kommer inn på siden.

Ok, la oss bake 80/20 inn med tanke på å øke trafikken.

1. Innhold. Jobb med innhold. Majoriteten av postene/innleggen må være av høy kvalitet.
    2. Hvordan skal jeg få trafikk inn? Den meste effektive vs tid er å kommentere på andre blogger. Ulempen med dette er at jeg ikke får do_follow linkene. Det er noe jeg må leve med. (Jeg tar den biten igjen på en annen måte, les og tenk toppliste)
    3. La andre jobbe med å transportere trafikk inn til siden ved at de linker inn til deg. Denne er generert av at innholdet over er høyt samt andre metoder der andre føler de får noe igjen selv (Dette ligger i menneskets natur. Det er svært få som gir av seg selv uten å tenke på jeg`et. Dette er viktig å huske på, selv på www)

Dette er 3 meget fokuserte punkter som vil stå for rundt 80% av trafikken inn på bloggen min. Punktene jeg nevnte over gjør jeg bare ca 20% av tiden...

Spørsmålet blir da, hva i all verden gjør jeg resten av tiden...:D

Her er et par måter til hvordan vi kan vase bort tiden med tanke blogging.
    1. Vase med oppsettet som KUN du selv legger merke til
    2. Kommentere på andre blogger uten å legge igjen link til egen blogg
    3. Skrive om ting og tang som er av null interesse
    4. Bruke mye tid på forum ala BareBlogg.no (hi hi, denne stemmer selvfølgelig ikke)
    5. Lage gjestinnlegg som ikke duger, eller som har ingen innlenker til eget nettsted

Tenk over. Hva er din 80/20?
    Nadina liker dette.
  2. Avlogget

Nadina Blogger

Dette var innlegg til ettertanke.

Jeg har en hverdagsblogg og en katteblogg. På kattebloggen har jeg klare mål for hva jeg ønsker, og etter jeg flyttet bloggen min over på mitt eget hjemmesidedomene har jeg fått resultater. Flere potensielle kattungekjøpere har vært i kontakt med meg angående abyssinere, og i tillegg har jeg fått henvendelse fra andre om de kan få låne noen av mine blogginnlegg som jeg har skrevet til bruk i medlemsblader osv.

Når det gjelder hverdagsbloggen min er et av målene mine å markedsføre meg selv som freelancemusiker. Noe holder meg tilbake på det punktet. Jeg våger ikke slippe meg helt løs. Foreløpig har jeg valgt å la meg inspirere til å fotografere siden jeg er med på ukentlige fotoutfordringer som er beregnet på amatører. Etter jeg la hverdagsbloggen min over på mitt private hjemmesidedomene var jeg redd for at jeg skulle miste bloggleserne mine. Heldigvis har det ikke skjedd!:) De har fulgt med meg over på bloggen min. Vi som er med i disse fotoutfordringene vektlegger at vi skal kommentere på bloggene til de som er med på fotoutfordringen, fordi det motiverer til å fortsette med å ta bilder. En må legge igjen link til bloggen sin for å være med i de fotoutfordringene. Av høffelighet legger vi inn link til den bloggeren som har fotoutfordringen!:)

Blogging er kjempespennende!:) De fleste av oss trenger å tenke over ting når det gjelder bloggene våre, for mange ganger kan man stå fast på veien videre.
    BareBlogg liker dette.
  3. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg skriver om hva jeg gjør på fritiden og skriver innlegg nesten hver dag. Av og til har jeg det så travelt at jeg ikke får tid til å skrive innlegg, men ellers gjør jeg det. Facebook-siden har fått flere likere de siste ukene og jeg synes jeg skriver bedre enn før.

For meg er det verdt å bruke litt tid på å skrive innlegg. Noen ganger har jeg opplevd at betjente forteller meg at de har lest om noe gøy jeg har opplevd. Jeg satser på å oppdatere bloggen min aktivt, men det er viktig å tenke på innhold i innleggene.

Jeg har kommentert innlegg i flere blogger, men de som skrev bloggene har gitt opp. Så jeg får se om jeg finner flere blogger å følge som jeg kan kommentere.

Del denne siden