1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

[CDN] - Hva er Content Delivery Network?

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av bareblogg, 24 Mar 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Hva er CDN - Content Delivery Network? I all hovedsak skal du tenke loadtime, og båndbredde.

Hva har det med blogging å gjøre? Jo, det flere gode grunner til at du bør vurdere å bruke CDN på din blogg.

Først, sannsynligheten for at du deler server med andre er stor - såkalt sharedhost. Da ligger det i kortene at hver blogg og nettsted kjemper om de samme resursene. Vi vet at Google elsker lav loadtime - say no more!

Det er et viktig signal Google følge nøye med på. De ønsker rett og slett at nettet skal være gøyal opplevelse. Det er definitivt ikke gøy å surfe på nettsider som overbelastet.

Det er her CDN kommer til sin rett. Ved bruk av CDN laster du opp alle statiske objekter til en edge server - Pull Zone. Høres det avansert ut? Det er det ikke. Alt skjer automatisk. Du trenger kun å registrere deg, legg til en CNAME url i plugin That`s it.

Under ser dere hva CDN lagrer for BareBlogg;

Vis vedlegg 244

Dvs si at serveren til BareBlogg bruker mindre krefter til å gjøre de samme oppgavene gang på gang. Det er det nå CDN som gjør - i en uhyggelig hastiget. Det er fordi CDN cacher alle statiske objekter, og legger dem klar til bruk.

Under ser dere et bilde som viser hit ratio for BareBlogg. Det er imponerende;)

Vis vedlegg 245

Bildet forteller at over når dere surfer her på forumet, så treffer CDN cache i 70% av tilfellene. Det som jeg har lagt opp er bilder, css, javascript.

Jeg leser av grafene at omlag 10Mb/dag blir brukt til å last bilder, css, javascript i fra CDN.

Vi sparer båndbredde på serveren samtidig som vi sparer CPU og I/O.

BareBlogg.no kjører i dag på VPS med ACP Cache, og CDN. Jeg synes at etter jeg tok i bruk CDN ble det en markant ytelsesforbedring.

Jeg bruker MaxCDN, som etter hva jeg har sett til nå levere bra kvalitet. Prisen for å ha CDN hos dem er i skrivende stund ~40$ for 1TB eller 1år, alt etter hva som kommer først.

Lenke til Wordpress CDN plugin -> WordPress › CDN Tools « WordPress Plugins

Lenke til Joomla CDN plugin -> CDN for Joomla! - Joomla! Extensions Directory

Lenke til MaxCDN (Den som BareBlogg.no bruker) -> MaxCDN | Content Delivery Network | CDN

Del denne siden