1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Dette drar blogging ned i grøfta

En tråd i 'Samfunn Og Media' startet av bareblogg, 10 Feb 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Oki, da har Vixen kjørt et stunt med å kåre "Norges Beste Blogger" (Fashion)

Etter min mening er listen så full av crap at de burde omdøpt hele eventen til noe heeelt annet.

Media er nødt til å fokusere på ordentlige blogger.

Sjekk listen...

PS! sjekk TommyLife...Jeg tror hele bloggen hans er et eneste stort stunt for å få oppmerksomhet.

-> And the winners are… - Vixen Magazine /// Music & Fashion
  2. Avlogget

Nettgründer Moderator

Ble faktisk litt kvalm av denne Tommyfiguren :(

Ellers er jeg helt enig, mye crap på den listen der ja...
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Synes denne videoen ifra YouTube sier mer enn...dette er fake...ingen er slik...

[video=youtube;IN-RErGx-qg]http://www.youtube.com/watch?v=IN-RErGx-qg[/video]
  4. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Tommylife er et stunt/prosjekt fra en kunstertype ja.

Ellers enig, verste er jo at Vixen gikk ut og sa de ville få frem gode ukjente blogger-hva endte de opp med? Akkurat de samme rosabloggerne som ligger på topplisten ja...
  5. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Blogging er jo blogging, enten det er Jørgen hattemaker eller Kong salomon som skriver, lager video eller presenterer seg på den ene eller andre måten.
    Husker det var noe som gikk under betegnelsen "elitebloggere" akkurat i det tidsrommet jeg startet med nettsider på norsk.
    Håper ikke at den tid kommer tilbake og at det er plass til alle, uansett hva de gjør eller måtte mene.
  6. Avlogget

bareblogg Grûnder

Joda, selvfølgelig skal det være plass til alle. Poenget mitt er at dette "representerer" Norges Beste. Hvilke signal sender det ut i etheren?

Slike kåringer som vinkler seg inn på den type blogger drar blogging ned i grøfta synes jeg.
  7. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Det er jo ikke en kåring som representerer "norske bloggere".
    Det er en kåring som representerer de bloggerne panelet hos vixen synes er kule.

Blir på samme vis når tordenbloggen kjører sin konkurranse det og "elitebloggerne" blir stemt opp og frem.
    Da er det gjerne filosofi, politiske meninger og dagsaktuelt som slår gjennom.

Å avholde en 100% nøytral bloggkåring av "norske bloggere" ser jeg på som utopi, da dette spenner så hvidt at det omtrent (nei, helt sikkert) er umulig.

En blogg er en weblog.
    Den kan handle om transexuelle dverger i skinnstøvler, eller den kan handle om Petters katt.
    Hvem av de burde vunnet en bloggkåring....de er jo begge to blogger :)
  8. Avlogget

bareblogg Grûnder

Hva tror du er grunnen til at når folk flest hører ordet blogging, flyr tankene mot type rosabloggere osv. og stigmatiserer hele bloggnorge?

Nå kan det være mange grunner til det, mangel på kunnskap om hva blogging er kanskje, men slike kåringer som trekker frem slike kandidater løfter ikke akkurat blogging oppover.

Jeg respekterer folks meninger og yttringer, men jeg synes den type blogger som vi diskuterer her får altfor mye oppmerksom, som igjen skaper en illusjon blandt folk at "ja, dette er blogging".

Det vil være svært vanskelig å kåre "norges beste blogger" - enig;)
  9. Avlogget

Formuebygging Blogger

Jeg trives ganske godt i mitt lille hjørne jeg. Blir nesten litt stressa hvis jeg får for mye oppmerksomhet!

Men klart, det er morsomt å blogge, særlig når andre gidder å lese det du skriver. Trodde aldri jeg skulle få noen lesere når jeg startet opp første gangen.

Bare la disse rosabloggerne ha sine 15 minutter, det har de fortjent.
  10. Avlogget

bareblogg Grûnder

Sant nok Formuebygging, men hadde jo vært greit med mangfold...;)
  11. Avlogget

Kenneth Vassbakk n00b

Nå er det mange typer blogger her i Norge, mange av de er såkalte "rosablogger" og det er disse som (som oftest) ligger på topplisten hos rangeringslister som blogglisten.no. Dette vil ikke si at de bloggene faktisk er de bloggene som er de "beste" (for the lack of a better word). Det er mange som blogger om kosmetikk og andre ting, som igjen drar masse lesere - som oftest jenter, som er interessert i slike produkter. Som dere vet er det veldig vanskelig for menn å komme seg på denne listen nettopp på grunn av dette - jenter leder som bloggere, fordi jenter leser mest blogger som handler om det jenter skriver.

Selv vil jeg påstå at det er langt flere jenter som leser blogg i det hele tatt enn menn, men dette er ikke noe jeg har sjekket opp. Menn ser ut til å lese mer av nettsider som skiller seg fra blogg stilen, og heller leser nettaviser, og magasiner, som f.eks illustrert vitenskap, itavisen og andre typer lignende dette (selvfølgelig ikke alle, men tror ikke de fleste menn hopper inn på nettleseren for å lese en blogg). I hvertfall i mindre grad enn hva jenter gjør.

Å kåre "norges beste blogger" er ikke mulig, det et altfor stort spekter av blogg sjangere for at dette skal fungere, det burde da være "beste" innenfor en kategori, selv om dette heller ikke ville blitt helt riktig. Det kommer helt ann på hvordan du vil rangere en blogg (besøk, stemming, osv). Alle de ulike metodene har sine positive og negative sider.

Alle har hver sin smak til blogger, noen liker ikke måten en blogger skriver på, mens andre syns kanskje at han skriver det helt perfekt.
  12. Avlogget

bareblogg Grûnder

Dette er jeg enig, og er egentlig en ganske god beskrivelse av situasjonen synes jeg.

Jeg har skrevet et innlegg om slike kåringer her -> Norges Beste Blogger? - Blogger - Forum | BareBlogg.no.

BTW long time no see;) Håper du har det bra...
  13. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Det er ikke stigmatisering, det er en gjengs tanke som er fremmet, i størst grad, av media.

På samme måte som folk får assosiasjoner til massasje med happy ending når man snakker om "thaidamer" eller "thaijenter",
    selv om flesteparten i landet er dydige jenter som jobber på en fabrikk eller plukker ris sammen med familien på åkeren.

På samme måte tenker jeg automatisk på John Chow når man snakker om blogging, fordi det er den type blogger jeg har vært vant med å lese. "Blogging" er såpass individuelt og subjektivt at det ikke nytter å sette det i bås, hverken av deg eller andre.
    Foretar man en bloggekåring vil også denne være subjektiv, utifra hvem som avholder den.
    Hadde jeg kjørt en bloggekåring f.eks. ville nok ikke noen av vinnerne på vixen engang blitt presentert på listen.
    Blogging er pr. i dag en plattform. Hverken en uttrykksform eller en nisje.
  14. Avlogget

bareblogg Grûnder

15. Avlogget

Nina Reed n00b

Siden det tross alt var mote- og musikkmagasinet Vixen som arrangerte Blog Awards, burde vel ingen være overrasket over at det var veldig mange moteblogger blant vinnerne og de nominerte. Selvfølgelig er tittelen Norges Beste Blogg avhengig av hvem du spør, hvem som deler ut prisen, og om det er en jury eller folk flest som avgjør. På Vixen Blog Awards ble vinneren linniiie.com, mens bakebloggen Passion4Baking vant Side2's kåring av Norges Mest Elskede Blogg. Om f.eks ITavisen hadde hatt en lignende kåring hadde nok ingen fra topplisten hos Blogglisten vært nominert, og da hadde vi hørt noen av de samme klagene hos alle rosabloggerne som hadde følt seg oversett.

Alle blir ikke fornøyd uansett..:)
  16. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

For meg er å skrive blogg det samme som å formidle mye informasjon jeg ellers ikke hadde klart å fått ut. Å blogge for å oppnå høyest mulig besøkstall er ikke nødvendig, men jeg bruker statistikken til å vurdere hvilke dager jeg trenger å skrive innlegg. I helgene er det ikke alltid jeg skriver innlegg, kanskje fredag eller lørdag. Det er lite besøk på bloggen min, fordi mine betjente ser mye film i helgene. Noen av de spiller også tv-spill og dataspill i helgene.

Hvis man skriver blogg for å oppnå størst mulig publikum, så vil det aldri gå bra. Skriv kreative innlegg og om noen år vil de eldste innleggene bli synlige i søkemotorer, men også de nyeste innleggene. Det som drar en blogg ned i grøfta er forventninger om at mange skal besøke den. Mange har det travelt og får ikke tid til å være på internett hver dag. Hvis det er gøy å skrive blogg, så blir det gøy å følge den. Dette er en presentasjon jeg har om blogging http://www.slideshare.net/SindreMollerhaug/hvordan-skrive-en-god-blogg

Presentasjonen har jeg også delt på Facebook-siden til bloggen min.
  17. Avlogget

bareblogg Grûnder

Bra at du tar initiativ til å lage en presentasjon..
  18. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Presentasjonen er delt på bloggens Facebook-side og i selve bloggen.

Del denne siden