1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Dette løfter opp bloggingen

En tråd i 'Samfunn Og Media' startet av Sindre Møllerhaug, 30 Jun 2014.

1. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Etter å skrevet den samme bloggen i over ett år, har jeg gjort meg noen erfaringer som er verdt å dele. Utfordringen min er som alle andre personlige blogger, at man dekker ingen nisjer, bare seg selv personlig og å få mange besøk kan bli vanskelig. Noe som hjelper er å fortelle venner og bekjente om bloggen. Jeg vil nå sitere noen anbefalinger som kanskje gjelder alle bloggere:

-Ikke vær for opptatt av statistikk. Den styres naturlig av hvor ofte innlegg kommer og hvor mange som leser. Kommer gode innlegg ofte, er det et godt virkemiddel for å få opp statistikken. Skriv godt og ofte, så går statistikken opp. Det skjer ikke mer hvis man sjekker den ofte, heller ikke hvis man er opptatt av hvor besøkene kommer fra.

-Skriv gode innlegg med mening. Masse innlegg hver dag om det samme tullet kan ikke forventes å bli likt i lengden. Jeg hadde ihvertfall ikke blitt interessert i en blogg med daglige oppdateringer, hvis alle innleggene bare var tull eller de fleste innleggene var tull. Da er det bedre med gode innlegg noen få ganger i uka, enn masse tullete innlegg hver dag. Innlegg med mening kan gjøre en blogg populær, mye mer sannsynlig enn bare masse tull.

-Delta i forumer og ha blogg-adressen i signaturen. Det er reklame som ikke koster penger og kan gi god respons. Jeg merker at hvis jeg skriver mye i forum, viser statistikken at mange har lest bloggen. Mange forumer dør ut, men skriver man litt, holder man liv i forumet. Plutselig snur trenden seg og forumet kommer med nye tråder hele tiden. En metode jeg merker fort har virkning på statistikken.

-Skriv selv om du er lei. Å oppdatere en blogg ofte kan føles ensomt og kjedelig, men det hjelper ikke å slutte å skrive. Tenk på alle som leser bloggen og gliser av hvert nye innlegg de ser har kommet. Ingen blogg hjelpes av at man slutter å skrive, men den hjelpes nye innlegg. Er det ikke så mye å skrive om, holder det med noen få innlegg i uka, men satser man stort på en blogg, er det greit at det kommer innlegg ca. annenhver dag eller oftere.

Jeg sier ikke at dette er lett, men det er mine holdninger når blogging blir vanskelig. Når disse triksene blir fulgt opp, viser statistikken at det hjelper, i tillegg til at bloggen ser bedre ut. Min satsting på å prøve å gjøre bloggen min populær handler ikke om statistikk, men om god skriving. Baserer satsingen på andre måter, er det mye flaks i søkemotorene som kan gjøre bloggen godt besøkt. Jeg ønsker mange faste lesere, ikke bare noen som kommer tilfeldig en gang og aldri igjen senere.

Vet ikke om dette er punkter dere vil anbefale, men det er punkter jeg følger for å sikre trivselen som blogger og merker at det hjelper, både med tanke på statistikk og utholdenhet. Utholdenhet først, statistikk kommer av seg selv på den måten.
  2. Avlogget

bareblogg Grûnder

3. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Ja, har lest mye i den, men her kom jeg med egne oppsummeringer som jeg tenkte burde deles. Denne tråden var en inspirasjon til det du skrev om Dette drar blogging ned i grøfta. Så kom jeg med det motsatte. To viktige tråder, synes jeg da.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Del denne siden