1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Facebook, en viktig trafikk-kilde

En tråd i 'Sosiale Medier' startet av Sindre Møllerhaug, 15 Apr 2013.

1. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

For bloggen min er Facebook en viktig trafikk-kilde. Har noen ganger snakket med venner om bloggen min og noen av de svarer at de har lest om hva jeg har gjort (i bloggen), men noen andre jeg kjenner blir overrasket av å høre at jeg har blogg og vil ha adressen. Jeg informerer de om adressen og at de kan bli oppdatert om nye innlegg på Facebook. Det virker veldig bra.

Har også hørt at noen besøker bloggen min daglig og synes jeg skriver kjempebra. Det er bare positive tilbakemeldinger jeg har fått så langt og Facebook-siden har nå 48 likere. Før helgen var det 44 likere.

Jeg prøver å av og til å legge ut bilder i innleggene, sånn at det ikke bare blir tekst i innleggene, men det skjer ikke så ofte. Det er ikke bare trafikk som er viktig, men å ha godt innhold og det ser ut som jeg klarer det.
  2. Avlogget

Partisk.net n00b

At Facebook er viktig, ja det er helt sikkert!
    I går ca kl 13 var det én person på Facebook som delte en artikkel jeg skrev for ca. to måneder siden på http://partisk.net.

Ett døgn senere har artikkelen fått over 13.000 lesere, og mer enn 2.200 personer har anbefalt den til sine venner igjen.
    Facebooksiden til bloggen har gått fra 48 til 126 liker i løpet av dette døgnet, og jeg har også fått noen nye følgere på Twitter.

Akkurat nå, mens jeg skriver dette, får artikkelen en ny leser raskere enn hvert 3. sekund, og alt dette bare fordi EN person delte artikkelen med sine venner i går.
    Jeg regner med ytterligere 20-30.000 lesere på den artikkelen før det begynner å roe seg.

Har du vanskelig for å tro meg? Sjekk statistikk her: http://topp.bareblogg.no/

Facebook kan virkelig gjøre den store forskjellen, dersom man skriver noe som engasjerer leserene såpass at de vil dele med sine venner.
    BareBlogg og Nettgründer liker dette.
  3. Avlogget

Nettgründer Moderator

Ja, der ser man hva som kan skje om en bloggpost virkelig går viralt ;)

Ser du bruker Google Adsense, regner med du har hatt et kraftig oppsving der også de siste dagene?

Savner forøvrig en "om" side på bloggen din, hvem er du/dere egentlig?
  4. Avlogget

Partisk.net n00b

Det fine med internett er at man kan være relativt anonym. :D
    Det er med viten og vilje at det ikke ligger noen personlig info ute. Det er mulig dette endrer seg siden, men foreløpig er det greit å være å bare være en grå, uklar skikkelse ;)

Joda, det har vært oppsving på AdSense, selvfølgelig. Men siden vi har andre nettsider med totalt over 500.000 unike/mnd utgjør det ikke den helt store forskjellen. Foreløpig.
    Om trafikken fortsetter å holde seg høy, vil det selvfølgelig utgjøre en kraftig forbedring for oss denne måneden. Men jeg tviler. Vi har hatt Facebook-rush tidligere, og det pleier å roe seg etter 4-5 dager.
    Trafikk fra Facebook er heller ikke så verdifull, mtp på annonseklikk som f.eks trafikk direkte fra Google.

En liten oppdatering på trafikken siden denne ene personen delte den artikkelen for tre døgn siden:
    Den opprinnelige artikkelen har fått litt over 52.000 visninger, og har blitt delt 8.400 ganger på FB.
    En annen artikkel har som følge av dette også tatt av litt, og fått 15.000 visninger og blitt delt 4.500 ganger.
    Også en del andre artikler har blitt lest, og totalt har det vært ca 75.000 sidevisninger siden delingen.

Men det som egentlig er aller viktigst er at Facebook-siden har gått fra 50 liker til 493. Det vil runde 500 personer innen et par timer.
    Det vil si at hver nye artikkel som publiseres, automatisk havner i feeden til 500 personer. Dette øker sjansen dramatisk for at det også kommer et Facebook-rush senere. Da er det bare opp til oss å publisere artikler som engasjerer så mye at leserne mener den er verdt å dele.

Det som er sikkert er at den som ikke legger opp til at folk kan dele artikler på Facebook, kaster bort en potensielt svært lukrativ trafikkilde.
  5. Avlogget

Partisk.net n00b

Oppdatering:
    Nå har også artikkel to tatt av helt, og den har siste 2 1/2 time fått ytterligere +5000 visninger og +1000 delinger.
    Den står akkurat nå for 73% av trafikken, mens trafikken på den opprinnelig først delte artikkelen har roet seg kraftig, og står for bare 15%.

Vi har hatt griseflaks, i og med at enda en artikkel gikk viralt bare noen få dager etter den første.
    Som regel gir sånne rush seg i løpet av ca 3 døgn.

Akkurat nå er det mellom 50 og 60 nye lesere hvert minutt, og jeg sliter med å holde serveren oppe. Partisk.net ligger nemlig på en server hvor det allerede er et nettsted med mange tusen unike i døgnet. Luksusproblem! :D

Vi har også inntatt en (svært midlertidig riktignok) 4. plass på Nettavisens http://www.blogglisten.no foran massevis av rosabloggere. Herlig!
    Facebook rocker!
  6. Avlogget

Nettgründer Moderator

Jeg mente ikke nødvendigvis personlig info, men litt om hva nettsiden handler om skader ikke. Første gang jeg var innom tenkte jeg, er dette en politisk blogg?

Ser forøvrig att mange av kategoriene ikke virker, får bare opp en 404 side...
  7. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Utrolig kult, gratulerer med viral suksess siste dagene :)

Litt "om" info hadde vært bra ja, trenger ikke være navn, kan f.eks være litt kort om siden eller noe.
  8. Avlogget

erlend Blogger

Grattis med viral suksess :)

Var forresten ikke så vanskelig å finne ut navnet ditt ;)
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

Del denne siden