1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Spørsmål Finnes det sider der barn kan blogge trygt?

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av TopKat, 5 Okt 2013.

1. Avlogget

TopKat n00b

Eller er det noen som vet om en side der barn kan blogge?
    Og om noen kanskje har erfaring med denne siden selv, hadde det vert mye til hjelp!

Har en 10 åring som så gjerne vil ha en blogg, men jeg har liten erfaring da jeg ikke blogger selv - ennå.. Hun sier at hun vil ha dette på weebly.com. Er det noen som kjenner til denne eller vet om det finnes andre, kanskje bedre, alternativer? Har googla barn og blogg, men da finner man bare blogger om barn ;) hehe
  2. Avlogget

Bringly Sponsor

Hei, og velkommen til BareBlogg.

Ettersom din datter er 10 år kan hun ikke bruke Weebly fordi de krever at barnets alder må være minst 13 år. Dette er vanlig praksis for amerikanske tjenester grunnet strenge regler for dette i USA. Generelt vil de alle fleste bloggtjenester ikke tillatt så unge personer å bruke tjenestene uten en skriftlig godkjennelse fra foreldrene. Dette gjelder også de fleste norske bloggtjenestene.

I henhold til brukervilkårene til blogg.no kan barn under 13 kun opprette en blogg hvis foresatte tillater dette, og så vidt jeg kan se i henhold til vilkårene deres krever de ingen skriftlig tillatelse.

Personlig er jeg svært skeptisk til å la såpass unge barn få blogge da det fort vil dukke opp en del grenser som man forholde seg. Dette kan for eksempel være hensyn til barnets personvern, kan barnet identifiseres, juridiske konsekvenser for det barnet skulle skrive, barnets modenhet til å takle de negative sidene av blogging, osv.

Et problem som kan oppstå med blogging generelt er at noen mennesker har problemer med å forholde seg til andre mennesker. Dette kan resultere i at bloggere kan bli utsatt for hets og trakassering, og det kan være vanskelig for yngre personer å forholde seg til slikt. Når dette kan være utfordrende for voksne kan man bare forestille seg hvordan det vil være for en tiåring.

Dere kan selvfølgelig inngå en avtale med datteren deres hvor hun ikke kan publisere noe uten at dere har godkjent det, men dette vil kreve at dere ha en tilfredsstillende tillit. Dette er et emne som kun dere kan svare på.
  3. Avlogget

TopKat n00b

Hei.. Takk for svar!
    Vi har sef inngått avtale om at det er jeg som godkjenner det hun legger ut. Og ha full kontroll over bloggen. Men det er mange i klassen hennes (sier hun selv) som blogger, blant annet på weebly.com..
    Men da finnes det ingen egne sider der barn kan blogge, med foreldrenes samtykke?

Hun spiller f.eks Moviestarplanet spillet. Der kan man legge ut diverse ting, og det er ikke sååå veldig snille unger der heller, kan du si. Men denne også har jeg kontroll på. Og hun bruker kun pc i fellesrommet, under oppsyn.
  4. Avlogget

Nettgründer Moderator

Del denne siden