1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Google Adwords

En tråd i 'Tjen Penger På Bloggen' startet av bareblogg, 24 Sep 2013.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Er det noen som er ringræv på Adwords? Tenker på søkeord, budsjett etc?
  2. Avlogget

ProBlogger n00b

Det kommer litt an på hva som er formålet?

AdWords Budsjett:

Er det for å bygge en liste med leads/epostliste?
    Sørg for å betale godt, men kjør små kampanjebudsjett først. Ha en god landings side som du splitt tester på. Når de melder seg opp så har du et tilbud til dem. Dette tilbudet skal da betale for leadsene dine. Bruker du 1000 kr, får 200 treff og 1 % tar deg på tilbudet ditt, så bør profitten din være over 500 kroner per salg. Da får du gratis leads. Samtidig bør du da legge til noe bra som er gratis, som de kan få når de har meldt seg på og anbefalt til en venn.

Selge et produkt?
    Gi bort noe som er verdifullt, men som er en start på det du skal selge. Eks: Hvordan få suksess med AdWords, ebok, som har en god forklaring og videre oppfordrer å kjøpe produktet ditt som komplimenterer eboken de fikk.

Branding?
    By så lavt som mulig, ikke sats på klikk, men heller på så mange visninger som overhodet mulig. By på alle mulige søkeord som har litt relevans. Bruk søkeordverktøy som kan gi deg søkeord som er både 3,4 og 5 ord lange. Flere visninger gir et snev av gjenkjennelse i underbevistheten.

Få besøk, så du får mer å slå i bordet med til annonsører?
    Ikke bruk mer enn du får i annonseinntekter, men så nært som mulig. På den måten kan du øke prisene på annonsene og øke AdWords budsjettet. Ta det så langt som mulig, og nyt godt av at flere kommer til siden også utenom AdWords, til slutt kan du stoppe med AdWords og fortsette å høste gode annonseinntekter.

AdWords søkeord:
    Her bruker jeg selv Market Samurai (du kan lese om det her: http://problogger.no/2013/09/03/del-1-av-2-hvordan-fa-flere-lesere-paa-din-blogg/ eller bruke min affiliate link her: http://www.marketsamurai.com setter pris på det, de som gjør det skal også få et sponset innlegg/omtale av bloggen sin på ProBlogger.no ta kontakt med meg på PM.)

I Market Samurai så kan du enkelt søke opp søkeord, relevante søkeord og se hva søkeordene er verdt i AdWords og SEO verdien. Samtidig kan du se på hva konkurrentene i topp 10 på søkeord driver med. Hvor mange linker de har, om de utnytter vanlig SEO taktikk osv... Utrolig kjekt.

Men du kan også få denne informasjonen gratis, ved å sjekke PR på diverse sider, sjekke linker som peker tilbake på siden, bruke Google AdWords sitt gratis KeyWord Tool (må ha AdWords konto nå) og gjøre en manuelle sjekk av sidene som ligger i topp 10 hos google på søkeordet du undersøker.

Generelt:
    Så har jeg hatt mest suksess med leads/epostliste saken på gode søkeord fra Market Samurai. Du kan da følge opp listen din med en spørreundersøkelse med SurveyMonkey for å etterspørre hva de ønsker å lære mer om, på den måten lage flere produkter som de gjerne vil ha eller bare gi det til dem i et nyhetsbrev etterpå for å bygge mer goodwill :)

I starten av kampanjer har jeg hatt god suksess med å prise budene på søkeord lavt, som 10-25 cent i USD, på den måten få besøk som er billige og får testet sidene litt. Tar litt lengre tid, men er en god inngangsbillett og gir god branding. Ønsker du raske resultater så bare øker du prisen i stedet og sørger for at konverteringen virker først, så går du ikke på tap.

Det samme gjelder forøvrig Facebook annonser, som for min del er billigere per nå og gir god mulighet til å avbryte folk i den modusen de er i da. De befinner seg jo på Facebook for å bli distrahert/underholdt, de er ikke der for noe annet. På Google er de ute etter svar som regel.

Håper det gir en god pekepinn, selv om det kanskje ikke er så konkret som det du var ute etter :)
    BareBlogg liker dette.
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Takk for godt svar. Jeg selger diverse produktet som det neste ikke er konkuranse om på www, og ønsker å få maksimal synlighet.

Del denne siden