1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Hva bør en Facebookside for en blogg inneholde

En tråd i 'Sosiale Medier' startet av teknolicious, 30 Mai 2011.

1. Avlogget

teknolicious Blogger

Jeg lurer på hva dere føler en Facebookside for en blogg bør inneholde!?

Trenger den noe mer enn at man bare poster innleggene sine der?

Hva har du gode og dårlige erfaringer med?

Skal ta meg sammen og starte opp dette prosjektet nå, så da vil jeg gjerne høre hva dere liker/misliker
  2. Avlogget

Jonas Philipe Svendsen Blogger

3. Avlogget

Bjørn Kenneth Muggerud n00b

Du bør helt klart poste noe annet enn kun dine bloggposter.

Men, først må du lage deg en strategi. Hvorfor er du på facebook? Hva vil du med facebook? Hvordan skal du bruke facebook for å nå dit du vil?

Facebook er fint for å få lesere, e-postinnsamling, bygge profil, bygge autoritet og en hel del annet.

Bruker man facebook riktig ligger det uante muligheter.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Folk er generelt meget følsom for propaganda for egen side etc. Med mindre du er Tom Cruise tror jeg du gjør lurt i å ta med relevant stoff fra andre blogger/nettsider via Facebook.

En annen ting er at Facebook blir som en liten miniblogg som du må følge opp på samme måte som bloggen - altså mer arbeid.

Facebook sammen med Twitter er bra for SEO bare se her -> Does Google use data from social sites in ranking
  5. Avlogget

teknolicious Blogger

Jeg ønsker å bruke facebook til å, utrolig nok:p, få mer trafikk. Grunnet til at jeg har utsatt det er at jeg ikke har følt at jeg har tid til å drifte, som [MENTION=1]BareBlogg[/MENTION] nevner, enda en blogg. Det er klart at det vil ta tid å få noen "likes" og dermed så har jeg også litt tid til å komme i gang med dette.

Men jeg ser noen at noen "tilpasser" Facebooksiden veldig, mens andre kun kjører den "vanlige" wallen med diverse posts. Hva tenker dere om en tilpasset versjon? Er det vanskelig for en med meget moderate kodekunnskaper? Jeg har riktig nok 10 studiepoeng fra UiO i java, men det har liksom ikke festa seg:D
  6. Avlogget

ALT ER MULIG!

Jeg tok en kjapp kikk på siden din og ser du har kjørt en konkurranse for ikke så lenge siden. Dette er jo en ting du kunne kjørt som en fane/menypunkt på facebook - og da gjerne med tvungen "like" for å komme til konkurransen. Dette er en slik tilpasning som du kaller det....

Jeg tror man skal, med de begrensningene som facebook har laget etterhvert, være flink til å arbeide aktivt med sin facebookside og lage gode tjenester etc der.

Selv har jeg ikke vært flink nok til dette enda, og jeg ser et ekstremt potensiale for noen av mine sider som allerede er relativt store. Eksempelvis: Handballmagasinet.no | Facebook som er Håndballmagasinet sin facebookside.
  7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Himmel med "Likes" du har;)

Hvor lenge har du hatt denne siden gående?
  8. Avlogget

Må ikke spørre så vanskelig spørsmål..... Har ikke hatt den alt for lenge i alle fall... siden høsten 2009 tror jeg...

Jeg har en annen også i samme størrelsesorden I love beach handball | Facebook. Dette er også en håndballside, men da på engelsk og for strandhåndball.

Begge disse facebooksidene har et uutnyttet potensiale til å bli mye større. Dette handler om å ta det til "the next level".... Lage spesialtilpassede sider, holde trykket oppe med oppdateringer, og gi brukerne unikt og nyttig innhold.

Jeg har en annen som ikke har så mange "like" enda, men som også kommer til å ta av i løpet av 2011 - følg gjerne med på: Timeout Magazine | Facebook
  9. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Tror BareBlogg har et viktig poeng her når han skriver at en facebookside blir litt som en miniblogg.
    Det er vel ikke bare at den blir som en miniblogg, men den blir din presentasjon/plass på facebook, som vel er den største sosiale arena online pr. i dag.
    Du må ta tak i hvilket emne/hvilken nisje du ønsker siden skal omhandle og utvikle din facebookside utifra denne nisjen, ikke utvikle siden utifra din blogg, noe som er dødfødt før du starter.
    Er du genuint intressert i det emnet bloggen din omhandler er jeg ganske sikker på at du surfer litt rundt på nett og leser mere om dette temaet. Del det beste av det du kommer over med dine følgere på facebook.
    Finnes det gode videoer om emnet på youtube? Del videoene med dine følgere på facebook.
    Har du spørsmål om noe innenfor dette emnet selv? Spør dem på din facebookside og se om du får svar.
    Kjenner du noen av de som liker siden og vet at de også er intressert i emnet? Gjør dem til administratorer og få dem til å poste selv.

En facebookside er ikke "bare" en miniblogg. Det er faktsik blitt en side som trenger mer pussel, stell, omtanke og oppdateringer enn en "vanlig" blogg hvis den skal vokse. "Ekte" personer er blitt kritiske til alt som har med sider, grupper og applikasjoner å gjøre, så det er din oppgave å vise dem at de faktisk får noe tilbake hvis de skal like siden din.
  10. Avlogget

bareblogg Grûnder

[MENTION=16]Picxx[/MENTION] nevner egentlig hva som skal til for å oppnå suksess, uansett område;

- Genuin interesse
    - Mye puss og stel
    - Levere kvalitet
    - Nettverk

Alle kan starte en business, en blogg etc. Når ting ikke går som planlagt er ofte svikt i et eller flere av de nevnte punkter.

Facebook er intet unntak...
  11. Avlogget

teknolicious Blogger

Jeg likte godt ideen til @pixx med å dele administratorrettigheter med noen andre slik at aktiviteten kan holdes på et godt nivå. Jeg tror jeg venter med Facebook til etter eksamner ihvertfall.
  12. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg bruker RSS Graffiti til Facebook-siden til bloggen min, så den oppdateres automatisk. I statusen kommer noen setninger fra innlegget, så det blir mer enn bare overskrift og link i statusen.
  13. Avlogget

Datahjelperne Blogger

http://www.facebook.com/page_guidelines.php

For det første så bør du linke til andre. Finne andre sider som kan linke til deg. Du må følge reglene på facebook. Lik og del konkurranser bryter masse regler og facebook kan stenge siden din.

http://www.datahjelperne.com/2013/01/lik-og-del-konkurranser-forspler-ned.html

Jeg er aktiv på mobil og pc. Samt jeg har brukere som deler siden min ofte. Da jeg legger ut viktig info om facebook svindler o.s.v. og det deler folk mye.

Som jeg igjen lenker på bloggen min.

Har akkurat passert 1000 likes, men det detter nesten inn nye hver eneste dag.

Innhold er også alt på blogg og på facebook. Facebook siden krever også oppdateringer ofte eller så mister folk interessen.

Tidspunkt når du deler ting har også mye å si:

Ikke del viktig ting mellom 07-16. Da er folk på jobb. Del det etter kl 16-19. Da er mange forran mobil og pc og innholdet ditt blir sett av mange og det kan også deles videre.

Det er min personlig erfaring så langt og det funker.

Ellers: innhold innhold innhold.

Har du mange eldre folk som følger siden din og du deler datatekniske ting o.s.v. som de ikke forstår. Da blir det lite deling og liking.
    Har du funnet bra innhold utenifra. Fornorsk det og gjør det klart og tydelig på bloggen din og trafikken vil komme.

Har selv sett flere datasider som deler alt for tekniske ting som brukerne ikke forstår. De ender opp med å være små på likes.
  14. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Mange venner jeg har liker Facebook-siden og er på Facebook til forskjellige tider. De er stort sett pålogget ettermiddag og kveld, men jeg skriver innlegg når jeg får tid og så oppdateres siden automatisk. Jeg skriver innlegg hver dag, hvis jeg får tid, men det er ikke alle dagene jeg får tid til det. Mest på grunn av fritidsaktiviteter som krever en del tid, men da skriver jeg innlegg når jeg får tid. Mange er på Facebook rundt klokken 21 og 22, men det varierer.

Jeg skriver om hva jeg gjør på fritiden min og fortsetter med det. Måten jeg skriver på har forbedret seg betydelig i desember 2012 og det var over forventningene. Jeg merket det når jeg leste gjennom innleggene i arkivet, spurte noen venner om det og de var enig med meg. -Ikke på utdannet journalist-nivå, men på et litt lavere nivå enn det.

Del denne siden