1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Hvor stort er internett i bygdene, sammenlignet med byene?

En tråd i 'Samfunn Og Media' startet av Sindre Møllerhaug, 3 Nov 2012.

1. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg ser på Statcounter at bloggen min får mange besøk fra byene, men nesten ingen fra bygdene. Kanskje det bor mange gamle folk i bygdene uten behov for internett, eller de som bor i bygdene kommer sent hjem fra jobb og bare bruker internett til nettbank og e-post. Men jeg lurer fortsatt på hvorfor det kommer så mange besøk fra byene, spesielt Haugesund og Stavanger.

Jeg synes det er rart at bloggen min får flest besøk fra byene og nesten ingen fra bygdene. Bloggen min markedsføres på Facebook-side og Twitter. De fleste besøkene kommer via FB-siden eller direkte-søk. Mange kommer også fra søkemotorer.

Jeg har inntrykk av at internett er størst i byene og lite aktivt i bygdene. Men er det egentlig sånn?
  2. Avlogget

Carina Josefine Kjendisblogger

Når Mamma har vært innom bloggen min, sier statestikken at det kom en besøkende fra Lillehammer, enda Mamma bor midt i skogen, langt utpå bygda, over en havltime unna Lillehammer. Så det kan jo være den slags feilinfo som gir et slikt inntrykk?

Edit: Hun bor ikke en gang i samme fylke som Lillehammer.

Kan forresten nevne at det samme skjer med Trondheim, når jeg tenker over det. Valpekjøpere som bor ganske langt unna Trondheim, vises fortsatt som om de kommer fra Trondheim.
  3. Avlogget

Bloggen min blir presentert i blogg-seksjonen til Haugesunds avis. Kan være den nettavisen nesten bare har lesere i Haugesund og Stavanger. Hva gjør at statistikken kan analysere feil adresse til IP-numrene?
  4. Avlogget

Nettgründer Moderator

Nei det er nok ikke sånn, Internett er nok like stort over alt. Man har vel også tilgang på Internett på de mest fjerne steder rundt om i landet nå ;)
  5. Avlogget

Kanskje fordi jeg nesten bare har betjente i Haugesund. Men de fleste leserne kommer fra blogg-seksjonen. Rart at den nesten bare gir besøk i bykommunene.
  6. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Internett er nok like stort uansett hvor du befinner deg (foruten kina, nord-korea og noen periferi land i midt-østen), men kanskje kan det ha en sammenheng med at det bor flest folk i byene?
    Og er besøkene stort sett fra kompiser i din egen hjemby bør jo svaret gi seg selv....
  7. Avlogget

Ja, det er nok svaret. Men blogg-seksjonen til Haugesunds avis er en stor kilde for besøkene. Kanskje den nettavisen nesten bare har lesere i Haugesund og Stavanger?
  8. Avlogget

Bringly Sponsor

Slik jeg ser dette kan vi her snakke om to potensielle årsaker for at du ser besøk som hovedsakelig er fra byer. Nettavisen som bringer inn majoriteten av besøkende henvender seg hovedsakelig til innbyggerne i Haugesund og Stavanger. Dermed vil det være normalt at de fleste besøkende kommer nettopp fra disse to byene.

En annen årsak som jeg selv tror er den riktige er at IP-adressene ikke nødvendigvis forteller hvor du bor, men derimot viser ISPs stedsadresse for IP-adresser. Når en ISP får tildelt IP-adresser vil disse IP-adressene gjerne bli registrert på det stedet hvor ISP selv holder til. Ettersom du bor i Stavangerområdet antar jeg at en stor del av de som bor i området bruker en lokal ISP for bredbånd. Denne ISPen er gjerne registrert med en adresse i Stavanger og i Haugesund, og det er denne adressen som f.eks. Google Analytics og Statcounter forholder seg til for å finne ut hvor personen bor.

I mitt tilfelle var IP-adressene til forrige ISP registrert i Ulsteinvik (en nabokommune til Ålesund). Men jeg bor egentlig i Ålesund. I dag bruker jeg en ISP med adresse i Ålesund, og jeg vil dermed også vises som en person fra Ålesund i Statcounter.

Det er dermed ikke mulig å skille mellom besøkende ut i fra om de kommer fra bygd eller by fordi stedet som er forbundet med IP-adressen ikke forteller noe om deg, men derimot om ISP og hvor denne har registrert som tilholdssted for IP-adresse.
  9. Avlogget

Takket være forumer får jeg besøk fra mange forskjellige byer, men de fleste kommer fra Østlandet.

Kanskje mange av besøkene kommer fra bygdene i Tysvær kommune, nabokommunen til Haugesund, og vises som Haugesund i Statcounter. Har aldri en dag uten besøk, men ikke bare gode dager på besøk. Fortsetter å skrive aktivt og følger litt med på statistikken.

Del denne siden