1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Hvordan skrive gode blogginnlegg

En tråd i 'Motivasjon' startet av bareblogg, 12 Sep 2012.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Tenkte vi kunne ta en runde å høre hvordan dere bygger opp deres blogginnlegg. Og når dere selv er godt fornøyd. Jeg vil se om det er noen fellestrekk.
  2. Avlogget

Carina Josefine Kjendisblogger

Nå baserer jeg bloggen min mye på dyrebilder, og da føler jeg ofte at så lenge bildene er morsomme/søte/bra/ og vekker følelser (latter, glede, kjærlighet, hva det nå enn er), så er det et bra blogg innlegg uansett hvor mye eller lite svada jeg ellers skriver. Er bildene litt kjedelige, men likevel bra nok til at jeg vil dele, så prøver jeg å finne på tekst til bildene.

Hverdagslivspostene mine SKAL ha bilder i. Videre skal jeg ha noe å fortelle, som skal være mulig for leserne å engasjere seg i, le litt av, eller i hvertfall få noe ut av, på en eller annen måte. Hvordan innlegget er bygd opp er jeg ikke så nøye med her. Kronologisk om det jeg forteller om, er vel standarden.

Innleggene mine som omhandler et tema, og som går på min mening, er jeg litt mer kresen på. Her bruker jeg vel en ganske standard "form" hvor jeg presenterer saken, viser til kilder, belyser begge sider, argumenterer, og lander på en konklusjon. Jeg er OBS på å trå forsiktig. Dyrehold finnes det like mange meninger om, som det finnes mennesker. Felles for de aller fleste dyreeiere er at de er innmari glad i dyrene sine, og vil dem det beste. Derfor prøver jeg å balansere det å skrive min mening, og samtidig ikke rakke ned på andres dyr eller dyrehold. Det kan være sårt for de som leser.

Artikler: Jeg må ha sikre kilder, i tillegg til at jeg kun skriver om temaer jeg kan mye om selv. Jeg prøver å holde artiklene faktaorientere, og samtidig bruke egen erfaring. Oppbyggingen er vel ganske standard. Også her føler jeg at jeg ofte bør være forsiktig med å være for bastant, særlig fordi jeg ofte skriver om litt såre temaer, slik som sykdommer hos dyr, avliving av dyr osv. Temaer som treffer den som kommer inn på google på visse søkeord rett i hjertet.

Feks. Søker noen på "avliving av hund" og ender opp på bloggen min (et av de mest brukte søkefrasene), så er sansynlig vedkommede i en sårbar og trist situasjon, og vil ikke ha sterke meninger, som kanskje kræsjer helt med ens egne. Man vil ha fakta, ting å tenke over, og gode ord.

Søker noen på epilepsi hos hund (det mest brukte søkeordet), så vil vedkommede ha svar! Noen svar kan jeg gi med sikkerhet, mens andre svar finnes ikke. Jeg vet at vedkommede som har klikket seg inn på bloggen vil ha slike svar, men det man leser, og hører, sånn med en gang hunden din har fått diagnosen, har lett for å bli "fakta". Det setter seg fast i hodet ens, fordi man suger til seg alt man kan om temaet. Selv fikk jeg høre for 10,5 år siden, at hunden min aldri verden kom til bli mer enn åtte år. Det sitter den dag i dag (og bikkja lever fortsatt).

Slik prøver jeg å tenke, hva er de ute etter, de som kommer inn, og hvordan vil det jeg skriver påvirke dem.

Videre er jeg fornøyd med et blogginnlegg hvis jeg føler dette er et blogginnlegg jeg selv ville likt, og som jeg tror andre vil få noe ut av. Om det er ny kunskap om mageproblemer på katt, eller en god latter fordi bikkja mi hang seg fast 1,5 meter oppi et tre (i et mislykka forsøk på å leke pusekatt), motivasjon, eller inspirasjon spiller mindre rolle. Men noe positivt skal de få av å lese bloggen min. :)

(Beklager lang innlegg, som ble veldig spesifikt for MIN blogg, men det vart no slik)
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Så gjennomtenkt du er CJ... liker omtanken du viser med "avliving av hund". Fin post:D
  4. Avlogget

Nadina Blogger

På hverdagsbloggen min har jeg stort sett bare bilder siden jeg er med i to fotoutfordringer (Himmelsk og Mandagstema). Da prøver jeg å legge ut bilder som skal appellere til de som skal se dem. Målet er å få være med på det jeg har opplevd. Jeg prøver å legge billedtekster til bildene mine.

På kattebloggen min som er min hovedblogg legger jeg ut for det meste bilder av katter, men jeg legger også ut videoopptak som jeg har tatt. Det jeg håper på med å legge ut bildene av kattene mine er å appellere til leserne, og også for å fortelle om rasen abyssiner. Jeg brenner også for å få opp statusen for huskatter, for jeg hører mange sier: "Det er jo bare en huskatt". En huskatt er ikke bare en huskatt. Den er likestilt med andre raser.

Ellers brenner jeg for kattenes vel og ve. Jeg vil få opp øynene på fremtidige katteiere at det er ikke bare å skaffe seg en katt, men det fører ansvar med seg. Det er alt for mange huskatter som dumpes hver sommer fordi folk ikke gidder å ta vare på katten fordi de kanskje skal på ferie. Andre temaer jeg interesserer meg i er at folk må sterilisere kattene sine. Disse temaene tar jeg opp på kattebloggen min, men jeg kopierer dem også over på hverdagsbloggen min. Jeg prøver å skrive slik at folk skal skjønne poenget mitt og hva jeg vil fram til. På kattebloggen min jeg fritt dele min interesse for de kjempeherlige kattene, og jeg håper jo at de som leser bloggen min kanskje en vakker dag får lyst på en abyssiner. Jeg prøver også å skrive litt om alle fire kattene våre, og fortelle mine lesere at hver og en av kattene våre har hver sin kjempeherlige personlighet.

Bloggen til bloggen min finner dere her: http://www.hakrilas.no/blogg
    BareBlogg liker dette.
  5. Avlogget

Takk :) Når deler av søkelisten enkelte dager ser slik ut, så tenker man seg om når man ordlegger seg:

13. september 2012 20:53:25 det er så vondt å avlive hunden Google page viewed
    13. september 2012 20:24:37 avliving av hund Google page viewed
    13. september 2012 19:13:00 leker til katter Google page viewed
    13. september 2012 19:03:31 heksebrygget Google page viewed
    13. september 2012 18:40:31 å miste en hund Google page viewed

Det ligger mange tårer bak enkelte av de søkefrasene. Og midt oppi det de går gjennom havner de på bloggen min. Da må man være litt bevisst og ydmyk, tenker jeg.
    BareBlogg liker dette.
  6. Avlogget

Mission accomplished :cool:
    Nadina liker dette.
  7. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Har ikke skrevet noe på nett på over 100 ord siden mars i 2012.
    Skal du likevel røle ned noe greier, så pass på at det er noe du brenner for, noe du mener noe om og noe du kan forsvare selv om du får spørsmål som setter deg til veggs.
    Ikke minst, du må like det du skriver om, så da faller nok det over ganske naturlig.
  8. Avlogget

Boerboel Blogger

Bloggen min er vel et godt eksempel på hvordan det ikke bør gjøres.

Når jeg starter å skrive et innlegg på bloggen min så er det fordi jeg har noe å skrive om, men så hender det litt for ofte at jeg skriver meg helt "bort". Begynner med en sak og avslutter med noe helt annet.
    Kommer på forskjellig mens jeg sitter å skriver, og da har det en egen evne til å fortsette ned i fingrene som løper bortover tastaturet.

Så mine blogginnlegg blir til mens jeg skriver. Jeg har tenkt over det litt, og prøvd så vidt det er å "skjerpe" meg, men jeg trives i grunn med denne type blogging, det er på en måte meg, rotete og ustrukturert :p

Bloggen min var i utgangspunktet ment å være en dyreblogg, mest om hund. Men etterhvert har det jo blitt en del innlegg som ikke har noe med hund eller dyr å gjøre, så jeg synder nok der også :oops:
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

[USER=198]Boerboel[/USER], du er ikke alene...
  10. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg som skriver personlig blogg, bruker å skrive hva jeg har gjort og det trenger ikke å være noen avanserte greier. Det er vanskelig å forklare kort og enkelt hvordan jeg gjør det.
  11. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Skriver du for egen tilfredsstillelse eller for å tiltrekke deg lesere?

Del denne siden