1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Guide Hvordan velger rett theme til Wordpress?

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av bareblogg, 26 Mar 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Et theme har mange oppgaver, og den viktigste av dem alle er å gi inspirasjon slik at leserne kommer tilbake – det er ingen lett oppgave.

Jeg har prøvd å feilet mye, som igjen har gitt meg mange verdifulle erfaringer. I denne artikkelen vil jeg dele mine synspunkter.

Gratis vs Betalt theme?
    Hvorfor skulle det være nødvendig å betale for noe som det flommer over av gratis på nettet? Det var min første tanke når jeg startet å blogge.

Som dere sikkert har fått med dere så er alle themes, gratis eller betalt, bedre enn WordPress std. theme – min personlige mening ihvertfall.

Terskelen får å endre themet var altså meget meget lav, og i begynnelsen prøvde jeg ut et par themes som jeg var godt fornøyd med.

Problemet var at jeg hadde ingen preferanse for hva som var bra og hva som ikke var bra.
    Det jeg kan si etter all testingen er at det finnes mange gode gratis Wordpree themes, men jeg tror at hvis du kjøper et theme i fra f.eks.

Woothemes, så får du et kvalitetsstempel iform av at det er godt kodet, mye god dokumentasjon, mange HOWTO`s, oppdateringer, support og mange fine ekstra funksjoner som f.eks:

A. AUTO-SIZING THUMBNAILS

B.CROSS-BROWSER COMPATIBLE

C. BACKEND THEME OPTIONS

D. CUSTOM PAGE TEMPLATES

Hva bør være med i themet?
    Jeg liker godt når themet er bygget slik at det lager thumbs av bilder du har med i artikkelen, og plasserer det pent i et innrammet vindu.

På den måten blir det visuelt attraktivt, samtidig som det blir et pent og ryddig oppsett i bloggen din.

Hvis themet har mulighet for integrert Google ads er det også et stort pluss. Bloggen blir raskt spammy med med Google ads som ikke er integrert i themet.

Har themet mulighet for featuring er dette etter min mening et kjempe stort pluss. Themet får da litt tyngde, og det oser mer seriøsitet over førstesiden i bloggen.

Som vanlig gjelder; Jo mer du kan optimalisere og styre selv jo bedre er det.
    Her kan dere se forvandlingen til magnusson.as.

Mye av forskjellen ligger bak selve fasaden – Mulighetene, kodingen osv…

For å oppsummere hva dere bør tenke på:

1. Utseende.

2. Gratis eller betalt.

3. Hva mer kan et betalt theme gi deg.

4. Sjekk referanser med tanke på bugs osv.

5. Hvordan er bildestyringen.

6. Browser kompabilitet.

7. Mulighet for å få themet i ditt eget lokale språk.

8. Følger det med forskjellige page templates.

9. Support / dokumentasjon.

10. Kvaliteten på kodingen.

11. Hvordan er SEO.

Etter å ha prøvd flere themes, både gratis og betalt, så er min vurdering at det kan svare seg å betale litt for å få et skikkelig kvalitetstheme.
  2. Avlogget

Nettgründer Moderator

Sier meg helt enig i din avsluttende konklusjon her, dette er akkurat det samme som jeg selv har opplevd :)
  3. Avlogget

Ayianapa Blogger

Støtter også konklusjonen. De to tingene jeg vurderer når jeg velger theme er:

1. Hvordan er brukeropplevelsen til de som besøker nettsiden?
    2. Hvilket theme må jeg velge for å tjene mest mulig penger på denne siden?
  4. Avlogget

Coffeeholic n00b

I tilfelle noen vil ha et helt konkret tips, så er Genesis fra Studiopress noe av det aller beste du kan pakke rundt wp. :)
  5. Avlogget

bareblogg Grûnder

6. Avlogget

Sukkerspinnet Moderator

Stemmer det at det koster 70$ for WooThemes?
    Akkurat det har jeg jo ikke råd til på mitt budsjett.
    Hvor mye må man regne med å betale for et betalt theme? Er det en engangsutgift eller årlig/månedlig?
  7. Avlogget

annettelode n00b

Hei,

Jeg har meget god erfaring med Flexsqueeze theme.Det er enkelt å sette opp - god for seo og morsom å konfigurere.
    Jeg bruker mye dette themet når jeg setter opp blogger for andre.Når det gjelder andre jeg anbefaler så liker jeg Studiopress.Det eneste som er minus er lastingen på themet.
    Synes det er litt tregt.
  8. Avlogget

bareblogg Grûnder

Betaling skjer kun en gang. Koster litt ja, men etter min mening er det verdt det.
  9. Avlogget

Coffeeholic n00b

Hallo [MENTION=125]annettelode[/MENTION]
    har ikke prøvd Flexsqueeze selv (lest litt om det på WF, men ikke mer), men må si at jeg ikke kjenner igjen at genesis fra Studiopress laster litt tregt.
    Har til og med benyttet det temaet (med genesis også som child tema) på en startside som vi driver å utvikler.
    Masse hooks og plugins, men den laster fortsatt lynrask, selv på en delt server som står i England. Kanskje du har prøvd det med et child theme med
    veldig mye grafikk eller noe? Personlig ville valgt Genesis over noe annet tema, for nesten hvilket som helst prosjekt. Men igjen, nå har jeg ikke prøvd
    Flexsqueeze, så det er mulig det er bedre :)
  10. Avlogget

bareblogg Grûnder

Hva er childtheme?
  11. Avlogget

Coffeeholic n00b

Genesis er egentlig bare et annet framework for wordpress (gir WP andre/flere/utvidede muligheter)
    Selve rammeverket har ikke noe spesielt "design" i seg selv, men du kan laste opp temaer på samme
    måte som du gjør til vanlig med Wordpress som passer til dette "rammeverket" og som gir det det
    designet du ønsker. Dette kan styles på samme måte som et hvilket som helst annet wp-tema.

Det jeg liker best med å benytte et child tema er at selv om det kommer en ny versjon av temaet du
    har valgt, så mister du ikke det du har kodet om, slik du ville gjort ellers på et vanlig tema.

Dette var veldig korte trekk, og jeg vet ikke om jeg klarte å forklare dette på en god måte hehe.
    Ta en kikk her for mer info. om Child Themes.

Child themes er ganske kult ;)
  12. Avlogget

hupsey Blogger

Twenty ten er et bra theme om man er villig til å modifisere litt. Twenty ten er jo laget av de samme som står bak Wordpress og må regnes som "best practise" når det gjelder koding.
    Twenty ten er jo et "one size fits all" theme som skal være spiselig for alle, og blir jo derfor velig upersonlig og kjedlig. Om du ikke vil bruke mye tid på å sette deg inn i themes er premium themes en billig mulighet til å få
    en profesjonell nettside. Woo som nevnes lager jo meget bra themes.

Del denne siden