1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Ikke gi opp med en gang!

En tråd i 'Bli Sett På Internett' startet av Formuebygging, 26 Apr 2011.

1. Avlogget

Krister Ross Evensen n00b

Jeg ville iallefall anbefalt følgende:
    1. Sjekk i Pages rapporten, de ti mest populære sidene, hvor stor andel de representerer av trafikken på nettstedet. Av erfaring ligger det på 50% +. Dette er din prioriterte liste for å optimalisere innhold. Har du optimalisert disse, har du optimalisert 50% + av nettstedet.
    2. Sjekk Referring domains, dette er henvisere som genererer trafikk til deg. Har noen økt? Hvorfor? Har noen gått ned? hvorfor?
    3. Entry pages, er det de samme som før? kommet nye? Kanskje du har fått mer synlighet, hvilket kan være en utfordring når det kommer til besøk fra organiske søk, ettersom det blir flere inngangssider til nettstedet. Veldig mange tror at det er kun forsiden som er en entry page.
    4. Internsøk på siden. Kommer den opp i pages rapporten? Prøv å få denne ned, ved å bruke det folk skriver i internsøket på siden. Dette er en gullrapport, for det er det eneste stedet på hele siden din der besøkende i klartekst forteller deg hva de leter etter.
    5. Feilsider. Har du målt 404 sidene dine? Hvis ikke, gjør det! Det gir en uvurderlig innsikt i hvordan dine besøkende ter seg når de havner på en 404 side. Av erfaring, har jeg sett at 1/3 forsvinner fra nettstedet så fort de får en 404 side.

Er mange mange andre ting å ta tak i, men jeg tror dette er en god aksjonsliste :)
  2. Avlogget

bareblogg Grûnder

Bra svar dette. Ang. punkt.2, hva er det egentlig å gjøre her annet enn å bygge lenker? Man kan sjekke, følge med og glede seg over at man blir lenket til, men utover det er det vel fint lite eller?
  3. Avlogget

Sålenge det er snakk om innhold på nettstedet, så bør dette optimaliseres. Det er veldig mange veier til Rom. Når det gjelder synlighet (eller rettere sagt SEO), så er lenkebygging en viktig del. Men engasjement og tilstedeværelse er også punkter som Google skriver i sine guidelines. Det innebærer bruk av sosiale medier, innlegg på andres blogger og forum, artikler om og på nettstedet ++. Det handler også om frekvens, dette må gjøres regelmessig.
    Det er også viktig å kontrollsjekke innholdet på nettstedet. Krysspublisering bør man unngå, så man ikke har duplikatsider, ettersom dette vil straffes av Google.
    Men listen jeg ga over, er et veldig godt utgangspunkt for optimalisering av nettstedet.
    Webanalyse er delt inn i to hovedgrupper:
    1. Offsite
    2. Onsite.
    man bør jobbe med begge deler for å få mest mulig utbytte.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Dette har vært oppe en del ganger før. Enkelte hevder det ikke er noe issue hos Google, du ranker bare crap med en duplikatside. Hva er ditt syn på det? Evt. lenker som underbygger.
  5. Avlogget

Titler og URL'er MÅ ha 1:1 relasjon. Veldig ofte så stemmer ikke dette. Det er litt fordi at det var slik før at man kunne krysspublisere for å øke innholdet på nettsidene. Algoritmen til Google er for lengst oppdatert for å fange dette opp. Jeg tror ikke at det er Pri 1 for dårlig synlighet hos Google, men den spiller helt klart inn.
    Lenkebygging er viktig, men tenk heller "neighborhood". Det er nødt til å være kvalitet i lenkene, ikke alltid kvanitet, selv om kvantitet hjelper deg et stykke på veien.
  6. Avlogget

bareblogg Grûnder

Her tar du opp et par interessant ting. Når du sier neighborhood referer du da til serverlokasjoner med tanke på IP vs lenkebygging? Det er slik jeg leser det. Det tenker jeg på ihvertfall, samt at jeg prøver å spre topp domener.

En annen ting, blogglisten har PR6. Siden er jo ikke stappfull med unik og verdifull info. I det tilfellet tror jeg det er den enorme mengden med bakclinks i fra footer lenker - enig?
  7. Avlogget

Jeg tenker primært på kvaliteten i lenkene når jeg nevner neighborhood egentlig. Hvis dine lenkepartnere er dårlig ranket, vil ikke dette hjelpe deg stort. Desto større ranket lenkepartner, desto bedre.

Huske på at det er relevans som er pri 1 for google. Så du trenger ikke mange sider med artikler for å bli synlig i Google. Du trenger å levere relevans til søket som gjøres. Men du skal også vite at åpent innhold, dvs innlegg her, vil også spille inn for din synlighet. Og forumtråder er jo egentlig ganske genialt på den måten der en tråd inneholder kun relevans (stort sett, eller ideelt sett) for det emnet handler om, så det kan fort bli mye tekst og innhold om relevante emner.
  8. Avlogget

bareblogg Grûnder

Er dette opplest og vedtatt i miljøet. Tenker på forumtråd vs relevans vs synlighet i Google? Interessant.
  9. Avlogget

Det er vel mer fornuften som tilsier det egentlig :) Relevans, relevans, relevans.
    BareBlogg liker dette.
  10. Avlogget

Bringly Sponsor

Snakker vi nå om den "sunne fornuften"?
  11. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg hadde nesten ikke besøk i bloggen min i oppstarten, men etterhvert som venner fikk vite om bloggen, så har bloggen hatt besøk hver dag. Jeg har skrevet litt om bloggen min på Bloggermagasinet.com, men der har jeg ikke fått mange besøk fra.

Jeg synes det er gøy å skrive om hva jeg gjør i hverdagen, fordi jeg har nesten ikke kontakt med venner lenger. Kanskje de har blitt mye opptatt med fritidsaktiviteter og lekser de siste årene. Jeg følger av og til med på Statcounter for å se hvordan det går med besøkstallet, men statistikk kommer aldri uten godt grunnarbeid, som er å skrive gode innlegg.
  12. Avlogget

mrborgen Blogger

Jeg lurer på en ting, ettersom du tydeligvis har peiling på "content marketing". Er det noe å tjene på å legge ut mange innlegg over en kort periode, kontra å spre innleggene utover lengre perioder?

Og finnes det en optimal mengde med innholdsproduksjon, eller er det jo mer jo bedre?

Hva med å legge ut ett langt innlegg én dag, kontra to mindre spredt utover to dager?

Per
  13. Avlogget

Det beste er å skrive et langt innlegg hver dag, men hvis det blir mange korte innlegg hver dag, så vil kanskje mange av leserne bare lese bloggen en gang i uka eller litt oftere, fordi innleggene er så korte.

Jeg skriver både lange og korte innlegg, men skriver bare de kveldene jeg får mest tid til det. For at innleggene skal bli lange og enkle å lese, må det være flere avsnitt i innleggene. Varierte innlegg i en blogg er viktig for å beholde flest mulig lesere, ikke bare lange innlegg.
  14. Avlogget

Ayianapa Blogger

Google liker aktive sider, men de liker også innlegg som gir nytte til leseren og har dypt og godt innhold. Krysspunktet her er vel det du bør treffe om du skal komme høyt på søkeresultatene. :)

Og nei, jeg sier ikke at det er lett...
  15. Avlogget

mrborgen Blogger

Takk for tips! Da skal jeg variere litt mellom lange og korte innlegg, og kommer nok til å prøve å oppdatere den 3-4 ganger i uka.

Skulle gjerne visst litt om hvordan googles algoritmer definerer "nytte", "godt innhold" og "dypt". Måler de tid folk bruker på siden? Hvor mange som deler det på sosiale medier...? Hvor mange som kommenterer?

Per
  16. Avlogget

blue Blogger

Ja det skulle vi alle likt og visst ;) , men alt du nevner teller sammen med veldig mye annet.
  17. Avlogget

Det er bare å skrive innlegg om mye forskjellig, så får de etterhvert god synlighet i søkemotorer.
  18. Avlogget

Bringly Sponsor

Det er nok mange som ønsker kjennskap til algoritmene deres. Vi snakker jo om Googles største hemmelighet og grunnlaget for forretningsvirksomheten deres.
  19. Avlogget

mrborgen Blogger

Har faktisk allerede begynt å få treff, etter bare noen få innlegg :)
    grobbie liker dette.
  20. Avlogget

Ayianapa Blogger

En generell regel er i hvert fall at det bare blir mer og mer viktig med unikt og godt skrevet innhold. Og det er en utvikling jeg liker. :)

Del denne siden