1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Kan en god blogg bli inntekt?

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av Sindre Møllerhaug, 8 Sep 2013.

1. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg spør meg selv hele tiden om det er mulig, men statistikken til bloggen min viser ikke så mye mer enn rundt 20 daglige besøk. Facebook-siden har 58 daglige besøk og det er jeg stolt av, selv om det ikke er så fantastisk mange likere. Det er en personlig blogg jeg har og målgruppen er venner og bekjente som er interessert i å få vite om hva jeg gjør på fritiden. Jeg opplever fortsatt at det av og til er noen som spør, men bloggen er praktisk å ha.

Det spørs om jeg har mye å skrive om i bloggen hver uke og det spørs om jeg får tid til å skrive innlegg hver dag. Flere fritidsaktiviteter holder meg opptatt av og til, men jeg er flink til å planlegge og klarer å få tid til å av og til oppdatere bloggen. Jeg kan for eksempel ikke skrive innlegg på natten, når jeg neste morgen skal sykle til jobb. Da må jeg gjøre det neste kveld istedenfor.

Selvfølgelig er det en stor frihet å leve av å skrive blogg! Friheten til å tjene penger uten å måtte stå tidlig opp hver morgen. Det er en drøm, men jeg ser ikke fram til å realisere den drømmen og er fornøyd så lenge jeg klarer å skrive innlegg jevnlig om hva jeg gjør på fritiden. Statistikken ser jeg ikke så nøye på, men det ser ut som det er mange som liker å lese bloggen.

Før bloggen blir inntekt, lar jeg det forbli en drøm og vil fortsette med dette som en gøy hobby som gir meg muligheten til å informere mange om hva jeg gjør på fritiden.

Men kan en god blogg bli inntekt?
  2. Avlogget

ProBlogger n00b

Hei Sindre!

JA, en GOD blogg kan bli inntekt;) . Men hva er en god blogg?:confused:

For å få opp statistikken på bloggen din til å vise flere besøk, så er det mye som kan hjelpe på som du kanskje ikke gjør i dag:

1. Ha spennende innhold, skrevet på en engasjerende måte, med en catchy overskrift(Hvorfor er VG.no sine overskrifter helt drøye? Mens innholdet er labert?)
    2. Del bloggpostene dine på alle mulige sosiale medier, men sørg for å ha satt opp skikkelige profiler først, og del andre linker og nyttig innhold til de som følger deg der.
    3. Ha en sterk mening om noe, gjerne helt motsatt av hva mange andre har. Noen gang hørt at ideene dine er helt sprø, men fortsatt høres fornuftig ut for deg selv? Bruk dem, skriv om dem, det engasjerer mennesker som da linker og kommenterer.
    4. Sett opp nyhetsbrev i dag, ser du mangler det på bloggen din. Se gjerne hvordan på http://problogger.no/2013/08/30/liv...-av-en-leser-som-onsker-a-starte-en-nettside/ ca 1 time og 26 minutter ut i videoen. Det gjør at de som ønsker å følge deg kan det via epost, mange kommer innom en blogg kun EN gang, dermed kan du heller følge opp med dem der.
    5. Selv om du har få brukere, så kan du melde deg opp på Tradedoubler.no, hver gang du skriver om noe du bruker, så kan du gjøre om det til en affiliatelink fra Tradedoubler, på den måten får du betalt av tradedoubler hver gang noen gjør et kjøp av den tingen. Prøv ut slike linker før du putter opp annonser, selv om du også kan teste Adsense og lignende.
    6. Sett deg mål, hvor mye må du tjene for å leve av bloggen, og som du sier "uten å måtte stå tidlig opp hver morgen".
    Uansett er den letteste måten å tjene penger ved å sette opp en Wordpress blogg på eget domene, og finne deg en nisje å skrive om innenfor finans/penger, helse/trening eller kjærlighet/dating. Her er det mest penger å hente. Under følger en liste som fungerer godt til dette, men mye kan også brukes på din blogg i dag:
    1. Sett opp Wordpress på eget domene med nyhetsbrev.
    2. Les deg opp på optimalisering av siden i forhold til SEO og hastighet på siden.
    3. Skriv 10 bloggposter på 500-1000 ord med forskjellige emner, men innenfor nisjen du har valgt.
    4. Følg så opp med en daglig bloggpost på 300-500 ord.
    5. Legg ut linker til alle bloggpostene på Twitter, Facebook, Facebook grupper for bloggere, Pinterest, Reddit, PingOmatic, LinkedIn, Google+ osv...
    6. Kommenter på andres blogger innenfor samme nisje, finn mer informasjon som fyller ut deres bloggpost, slik at bloggposten dems blir mer verdt i Google og brukernes øye.
    7. Delta aktivt i forum innenfor nisjen din, del din kunnskap. Du vet nok mer allerede om nisjen når du har fått lest deg opp i noen timer på forskjellige nettsteder og kanskje på noen bøker, enn de aller fleste som er der.
    8. Skriv gjesteposter og spør andre bloggere i nisjen om de tar imot slikt, flott omtale til større publikum for bloggen din.
    9. Ikke mist motet.
    Har du 50 besøk i dag og klarer å tjene 5 kroner om dagen, da kan du øke til 5000 besøk om dagen og tjene 500 kroner om dagen, noe som tilsvarer 15000,- i måneden. 10000 besøk = 30000 i månedenw00t . Tallene kan variere litt, men ta utgangspunkt i det du har av besøk i dag og prøv ut annonser. Hvor mye klarer du å tjene på en dag?
    Lykke til med å lage en enda bedre blogg, eller en ny i en annen nisje.:)
    Trenger du hjelp til noe eller har spørsmål så ta det her eller kontakt meg på bloggen min :)
    BareBlogg liker dette.
  3. Avlogget

Jeg hadde nyhetsbrev før, men etter flere uker hadde jeg fortsatt ikke fått noen abonnenter og gav opp. For meg virket det mye bedre å huske å legge ut en link til FB-siden nederst i alle innleggene. Litt over halvparten av likerne til FB-siden er blant mine venner, men det er en del som liker den siden og ikke er blant mine venner. Innleggene publiseres automatisk på Facebook og Twitter.

Jeg får ikke tid til å skrive innlegg hver dag, på grunn av at jeg av og til er opptatt med andre ting, for eksempel ute på fritidsaktiviteter. Har flere ganger prøvd affiliate, men de annonsene fikk jeg ikke noen klikk på, så jeg vil heller satse på bilde med link (kontakte annonsører direkte) hvis jeg har nok trafikk til å begynne med reklame. Og gjør jeg det, har bloggen min oppnådd veldig høy trafikk.

Har lest om SEO, men forstår ikke hvordan bloggen min kan oppnå høy SEO. Så langt er den 0/10. Tror en personlig blogg er mer avhengig av å være godt opplyst blant vennekretser, enn god synlighet i søkemotorer.

Selvfølgelig hadde det vært fantastisk å kunne leve av å skrive blogg, men jeg tror ikke det kommer til å skje meg i nærmeste framtid. Hensikten er å informere venner/bekjente om hva jeg gjør på fritiden, men å leve av det er en drøm og den drømmen er ikke urealistisk, men sikkert langt fram i tid. Jeg prøver å oppdatere med 3-4 innlegg i uka og prøver å skrive lange, samt spennende innlegg om hva jeg har gjort så langt det lar seg gjøre.
  4. Avlogget

willieaames n00b

Du må følge affiliate modell som Amazon affiliate program. Innhold er konge og uten innhold du ikke kan få noen besøkende.
  5. Avlogget

De fleste bruker ad-block. Tror alle jeg kjenner bruker det. De er så lei av reklame.

Del denne siden