1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Kommentarer eller ikke på blogger/nettsider?

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av Nettgründer, 29 Aug 2011.

1. Avlogget

Nettgründer Moderator

2. Avlogget

Sukkerspinnet Moderator

Uten kommentarer virker bloggen mer statisk. Kanskje mer som et ukeblad/avis enn en blogg. Men selvsagt er det opp til bloggeren selv om man vil ha kommentarer eller ikke.
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jeg mener det blir tullete å ta bort kommentarfeltet for Kari og Ola. Men, studerer du hva han egentlig gjør så er jeg ikke så uenig med han.

Han stimulerer til pingback = økt SEO, som et alternativ til kommentarer.

Han kjører på med gjesteinnlegg = økt merverdi for Glabladet iform av innhold pluss kanskje litt cash.

Han slipper all administrasjonen av kommentarer på gamle innlegg som ikke gir inspirasjon.

Han tenker nytt og ut av boksen som er selve varemerke hans.

Han bruker/kommer til å bruke mindre tid på selve bloggen og heller øke fokuset på tjene penger på andre måter innen hans nisje.

Kanskje ikke så dumt after all?
  4. Avlogget

Bringly Sponsor

Jeg tror BareBlogg er inne på noe når han refererer til pingback og innlenker, og det ser ut til at han arbeider med å relansere bloggen til et nytt konsept/tjeneste. Dette er en prosess som det ser ut til at han har arbeidet med de siste månedene.
  5. Avlogget

Nettgründer Moderator

Tror det er veldig få som benytter seg av pingback bortsett fra der det skjer automatisk.
    Har forståelse for dette valget om det er for å bruke tiden sin på andre mer inntektsbringende prosjekter, men jeg kan ikke se att dette fører til flere lesere på Glabladet akkurat, snarere tvert i mot.

Og for en som har web som sin eneste "jobb" burde det være mulig å ta seg tid å administrere kommentarer? Selv de store probloggerne i utlandet gjør det...

En annen ting jeg ikke skjønner helt er å kun legge det siste blogginnlegget på forsiden av bloggen?

Kanskje er jeg litt negativ nå, men jeg sliter litt med å forstå disse prioriteringene som Sindre har gjort :confused:
  6. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Jeg tror Sindre beveger seg bort fra det som mange definerer som en "blogg".
    kanskje for å få tid til å utvikle andre konsepter han driver med, uten å bli "avbrutt" av nye kommentarer på glabladet til en stadighet?

Det sagt er jeg enig i at det er dumt å helt sperre for at brukere kan kommentere artikler på siden.
    Mens andre nyhetskanaler stadig prøver ut nye ting forflytter Sindre seg her ett steg bakover.
    Tekniske løsninger er ikke Sindres sterkeste side, for å si det slik, selv om han er både innovativ og utviklende i det han driver med.

personlig ville jeg nok valgt en løsning med trackbacks øverst (rett under innlegget) for å stimulere til økt linking,
    men jeg ville også inkludert facebook comments under dette.
    Man trenger faktisk ikke svare på kommentarer om man ikke selv ønsker det ;)
  7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Vet at selveste ProBlogger gjorde noe lignende i sin tid med et fotoprosjekt. Tanken var å slippe mye av det samme som Sindre tar opp og mye av det som jeg nevner lengre oppe i denne tråden.

Han gikk faktisk enda lengre. Han kuttet ut dato og klokkeslett på postene for å lage hele konseptet tidløst.
  8. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Forskjellen på det Darren bygde og det Sindre driver med var at Darren bygde opp en medlemsside (betalt!) som omhandlet ett emne, mens sindre vel stort sett skriver om egne meninger, tips og "common sense" .. altså, alle elementer som man assosierer med en blogg, så det blir for meg litt søkt å sammenligne de to.
    Jeg har selv infosider hvor jeg har tatt vekk dato og tidspunkt postene ble publisert, rett og slett fordi det er infoartikler som er tidløse.
    Jeg har derimot ikke tatt vekk kommentarfelt av den grunn.
    At Darren tok vekk kommentarfeltet på det som i bunn og grunn er ren markedsføring for å få medlemmer til å betale for mere info er ikke så rart ;)
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

10. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Dette var en test kjørt i 2006 av darren.
    Ta en titt på den samme siden i dag ;)
    Digital Photography Tips: Digital Photography School
  11. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jepp, kanskje vi ser Glabladet i samme stil om en stund...

Konseptet til ProBlogger og Sindre er ikke helt likt, men det bærer preg av enkelte parallelle trekk synes jeg.

Uansett, jeg har tenkt å ta bort kommentarene her på BareBlogg. Ja, så kan dere heller linke inn til BareBlogg.no hver gang dere har noe på hjertet:D
  12. Avlogget

Jonas Philipe Svendsen Blogger

Etter og ha prøvet og fjernet kommentarsystemet så brukte Jeg Facebook Comments, etter ett par dager allerede savnet Jeg og høre i fra leserne mine selvom noen stygge og uinspirende kommentar kommer opp er det ikke vanskeligere og bare slette de, eller vende de til noe postivit :) for ett kommentarfelt skal ikke se ut som spamboks eller mobbekanal:)
    men liker fortsatt og ha kommentarfelt der. selvom savner enkelte ganger og ha facebook comments! :)
  13. Avlogget

Formuebygging Blogger

Jeg synes det er greit å ha kommentarer også men, skulle det bli for mye vet jeg ikke helt hva jeg skulle gjort. Det kan bli en del å moderere til slutt.
  14. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

For mange kommentarer er i bunn og grunn et luksusproblem.
    Jeg har innstillingene:
    - Alle kan poste kommentarer (og får de godkjent automatisk)
    - Tilbakeholdes for moderasjon ved 1 link eller flere i kommentaren
    på mange av mine sider.

Virker snusgodt det :)
  15. Avlogget

Nettgründer Moderator

Har gått over ett år nå og det er ikke ofte jeg er innom Glabladet lenger....

Men så på Facebook i dag att en kjent blogger stenger sitt kommentarfelt http://thomasmoen.com/hvorfor-har-du-tatt-bort-kommentarfeltet/

Er det noen nye meninger om dette emnet nå, ett år etterpå? Selv liker jeg fremdeles ikke att kommentarfelt blir stengt ;)
  16. Avlogget

bareblogg Grûnder

Nja. Ser at jeg svarte for over ett år siden. Svarer det samme nå. Det blir litt tullete for Ola og Kari...Jeg vil gjerne sende et spørsmål. Synes dere det blir litt bad Karma over bloggen når kommentarfeltet blir borte? Jeg synes det.
  17. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

"mr. pr kåt bootstrap" har vel vært ekstrem subjektiv i sine modereringer i lengre tid på sine personlige sider, så at han av bekvemmelighetshensyn stenger kommentarfeltet var ikke overraskende.
    Kanskje "mister sosial" burde gå for monologer? :D
    BareBlogg og Nettgründer liker dette.
  18. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Enig med [USER=16]Picxx[/USER] kommentarer er et gode og det kan vanskelig bli for mye av det selv om en jo en sjelden gang har behov for moderering. Kommentarer generer mer kommentarer som genrerer mer tekst og besøk så det er vinn-vinn jevnt over.

Er etterhvert ganske mange som har så kinkige "hva står det her" spamblokkere at jeg ikke gidder kommentere, la igjen en kommentar jeg "måtte" få ut for et par dager siden på en blogg, tror jeg hadde 7-8 forsøk før jeg traff på den spamblokkeren...
  19. Avlogget

Carina Josefine Kjendisblogger

Jeg stikker fort, hvis jeg ser at en blogg ikke har kommentarfelt. Selvom saken er at de vil ha tilbakemeldinger på andre måter, så føles det likevel som om bloggeren ikke ønsker kontakt med de som leser, og det gir et dårlig inntrykk.
  20. Avlogget

bareblogg Grûnder

Dette var en bra vinkling Picxx, Nice!
    Dette har jeg også lagt meg til. Blir det for mye jozzing med å få lagt inn en kommentar så stikker jeg raskt ut.
    Blogging handler mye om å kommunisere med andre, så å fjerne kommentarboksen kan virke uheldig. Det kommer an på hva slags blogg man har da. Ser vi på kommentaren til Picxx, så syntes jeg den sier mer enn 1000ord.

Del denne siden