1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Medievanene kommer til å endre seg dramatisk de neste tiårene

En tråd i 'Samfunn Og Media' startet av Sindre Møllerhaug, 19 Jul 2014.

1. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Har merket at de fleste av mine venner har profil på Facebook. Internett har blitt en del av folk sin hverdag og flere av mine venner og bekjente har et mobilabonnement med flere GB inkludert. Har spurt flere om hva de skal med flere GB mobildata i måneden og svarene er at de skal surfe på internett, også når de ikke er hjemme eller et sted med gratis WiFi.

Jeg har ikke det store behovet for mobildata, men ute på tur har jeg blitt usikker og sjekket kart på mobilen, også på korte strekninger jeg ikke er ofte. Har 1 GB mobildata inkludert hver måned, men bruker helst minuttene og sms. Siden jeg ble aktiv på internett i februar 2011, har jeg brukt forumer, Facebook og lest nyheter daglig, på datamaskin hjemme. Videre begynte jeg å blogge og bli flink til å søke etter informasjon i søkemotorer.

Som vi ser på pakkeabonnementene og prisene til mobilabonnement, er det ikke minutter og sms leverandørene tjener penger på lenger, men mobildata. Leverandørene tjener på minutter og sms med begrenset antall inkludert, til utlandet/i utlandet eller spesialnummer. Mange jeg kjenner vil ikke ringe mye, men de vil surfe mye på internett, også ute på farten for moro skyld.

Mange gamle folk har også internett, men mange gamle folk har verken smarttelefon eller datamaskin. De fleste store nettavisene tar betalt for tilgang til sine nyheter, noe som var utenkelig for noen år siden, men som nå er helt vanlig. Min teori er fortsatt at når nettavisene tar betalt, er det større sannsynlighet for at folk får tid til å prioritere å lese blogger, selv om ikke alle nettavisene tar betalt.

Sånn denne trenden med sosiale medier og mobildata går, er det snakk om få tiår før det blir vanlig at mange pensjonister har abonnement på internett og de fleste pensjonistene har pakkeabonnement til mobilen, med flere GB mobildata inkludert. Ser for meg en tid alle har kutta ut papiravis og papirblader, og vil ha alt digitalt.

Sosiale medier er så mye, der man legger ut noe og diskuterer ting, toveis-kommunikasjon. Gamle GSM-mobilnettet med dårlig bredbånd-kapasitet, men passet fint til å ringe, sende sms og mms er på vei ut. Flere steder kommer 3G og 4G. Alle klapptelefonene som selges har 3G. Medievanene kommer til å endre seg dramatisk de neste tiårene, skal vi tro trenden fra de siste årene.

Del denne siden