1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Mitt prosjekt - BareBlogg.no - Veien til suksess

En tråd i 'Prosjekt Under Utvikling' startet av bareblogg, 5 Jan 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Tenkte jeg skulle ta en liten update mens jeg er Finland.

Det har skjedd mye de siste ukene på BareBlogg. Den største endringen ligger nok bak fasaden. BareBlogg drives nå av en ganske kraftig VPS server, og sammen med CDN teknologi gir det oss ganske stor fleksibilitet og hurtighet.

Vi har fått @ ala Twitter, og som vil si at hver gang du putter alfakrøll foran et brukernavn vil den personen bli merket og få beskjed via PM. Et fantastisk verktøy.

Her ser dere hvordan det ser ut - [MENTION=1]BareBlogg[/MENTION]

På trafikksiden er det et markant skifte mtp. hvor trafikken kommer i fra. Frem til nå har refferals dominert trafikkbildet, men nå ser jeg en meget sterk og klar vekst i fra søkemotorene. Det er tydlig at Google har fått øynene opp for BareBlogg.

Sjekket Google Webmaster her forleden og grafene som viser crawlaktivitet her en jevn og fin økning.

Vi har også fått en ny søkemotor her på BareBlogg. Google CSE har æren av å servere dere førsteklasses søk. Google CSE har blitt integrert så tett som mulig. Tenker da på søkeboksen, som er "felt inn" og erstattet vB's orginale søkemotor. Det er fremdeles mulig å bruke vB advanced søkemotor for de av dere som vil det. Søkeresulatene er også integrert tett sammen med BareBloggs theme, farger og skrift. Min mening er at det ser meget bra ut.

Vi har økt medlemsmassen litt i forhold til sist oppdatering. Vi er nå oppe i 89 medlemmer. Vi er nå inne i den femte driftsmåneden, og jeg skulle nok ha likt å sett en større økning enn de som vi opplever.

På den positive siden så er det meget god aktivitet her, og det gleder meg stort.

Det blitt forslått å fokusere mer på domene.dått.wordress og bloggr etc. Det er en god ide, men jeg er litt usikker på om det kommer til å dra BB i riktig rettning. Jeg ønsker alle velkomne - selvfølglig. Nå jeg kommer hjem i fra Finland skal jeg ta en kjapp vurdering å se om det er noe jeg kan gjøre mtp. si domene bloggerne. Det er jo et enormt potenisale som ligger der.

Ellers har BareBlogg begynt å bruke Facebook og Twitter aktivt, og som er nå tett integrert med forumet.

Siste sprell her på forumet er at jeg kommer til å promotere videoer på første siden. Jeg vil hovedskalig bruke materiell i fra egne rekker, så sitter dere på en promovideo for bloggene deres, send den inn her.

Dætt var dætt.

Er på farten. Bruker BB's Tapatalk for iPad.
  2. Avlogget

bareblogg Grûnder

Poster en liten oppdatering, som i all enkelhet er et bilde i fra Google Analytics.

BareBlogg`s stats pr. 09.04.2011 er;

-> Tråder 302 Poster 1,905 Medlemmer 92
    -> BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, jone
    -> Gjennomsnittlig Registreringer 0.63 Pr. Dag, 4.44 Pr. Uke, 19.03 Pr. Måned
    -> Gjennomsnittlig Innlegg 13.14 Pr. Dag, 91.97 Pr. Uke, 394.14 Pr. Måned
    -> Gjennomsnittlig Tråder 2.08 Pr. Dag, 14.58 Pr. Uke, 62.48 Pr. Måned

Bildet viser nøkkeltall og utvikling i fra dag 1 - Altså ca 5mnd.
    Vis vedlegg 256
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Har kjørt et miniprosjekt via FaceBook. Mer om det kan du lese ved å følge lenken http://bareblogg.no/f27/prosjekt-facebook-markedsforing-bareblogg-via-facebook-353/.

Ellers ligger vi godt an;

Forum | BareBlogg.no Statistikk
    Tråder 320 Poster 2,108 Medlemmer 102
    BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, Lammelåret
    Gjennomsnittlig Registreringer -> 0.63 Pr. Dag, 4.43 Pr. Uke, 19.01 Pr. Måned
    Gjennomsnittlig Innlegg -> 13.09 Pr. Dag, 91.65 Pr. Uke, 392.8 Pr. Måned
    Gjennomsnittlig Tråder -> 1.99 Pr. Dag, 13.91 Pr. Uke, 59.63 Pr. Måned
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Da er det tid for en aldri så liten oppdatering.

Tråder 364 Poster 2,623 Medlemmer 127

BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, HeleneMist
    Gjennomsnittlig Registreringer -> 0.63 Pr. Dag, 4.38 Pr. Uke, 18.77 Pr. Måned
    Gjennomsnittlig Innlegg -> 12.92 Pr. Dag, 90.45 Pr. Uke, 387.64 Pr. Måned
    Gjennomsnittlig Tråder -> 1.79 Pr. Dag, 12.55 Pr. Uke, 53.79 Pr. Måned

Google Analytics
    Vis vedlegg 284

Alexa Ranking
    Vis vedlegg 285

Det har skjedd mye på forumet siden sist oppdatering, og da tenker jeg på utviklingsfronten.

Kjapt oppsummert;

1. Har lagt til endring av farge ved hoover mouseover (gjelder fora)

2. Thread Age, som vil si at nå vises alderen på tråden i steden for hvilken dato den ble opprettet. Det er fremdeles mulig å sjekke hvilken dato den ble opprettet ved å legge musepekeren over tråden.

3. Kan bokmerke på både poster og tråder. Dette er gull for mange, meg inkludert.

4. Blokkert TapaTalk signatur fra serversiden. Dette er et must etter min mening.

5. Delt opp postene i egen rubrikker, samt lagt på litt sterke farger rundt selve "postboksen".

6. Prøver meg med "Kjøp, Selg og Bytt" modul. Er klar over at dette kan slå begge veier, men det nettopp det jeg liker ved å utvikle noe. Du vet aldri om det treffer eller ikke. Går det ikke, så får jeg si slik som Eddison sa; Nå vet 3000 metoder for hvordan jeg IKKE lager lyspærer...;)

Innser også etthvert at det kommer til å bli tynt med oppgradering av selve themet og vBulletin softwaren i tiden som kommer.

Grunnen er at forumet er såpass heftig modda nå, og jeg kan kun "klipp & lim" html/php.

Hver gang jeg oppdaterer noe så nullstiller alt seg. Blir en sinnsyk jobb hver eneste gang det er en oppdatering pågang. Faren er jeg ikke får modda forumet tilbake slik det er nå.

Dere vil se en kontinuerlig utvikling av BareBlogg, men da på samme base som nå.

Ellers så bruker jeg Facebook og Twitter aktivt med rimelig stor suksess. Må nevne at Facebook går treeeeegt...enda;)

Jeg synes prosjektet er kjempeartig, og er at jeg like motivert nå, som da jeg startet. Ja faktisk, hvis ikke mer;) Jeg koser meg hver gang jeg logger meg på.
  5. Avlogget

teknolicious Blogger

Dette ser bra ut! Et kongeforum om du spør meg! Og i det siste har jo utviklingen gått så det suser med den ene lure funksjonen etter den andre.

Hvordan går det med disse kontaktene/ekspertene du gjerne ville knytte til bareblogg? Har vel ikke gitt opp vel?

Men dette problemet med oppdateringen du nevner, er det noe som kan løses med childtheme? Jeg skulle ønske jeg skjønte litt mer hva det var.
  6. Avlogget

GoranSol n00b

Jeg trives veldig godt i dette forumet, og du skal ha all mulig skryt for utvikling og retning det går i!
  7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Takk for det @GoranSol . Synes selv det går i riktig rettning.

Flott @teknolicious . Nei har ikke gitt opp, men kommer til å vente litt før jeg tar kontakt igjen. Når de ser at forumet vokser og har livets rett blir det lettere for dem å være med tror jeg.

Så var det dette med oppdateringer da. Man oppdaterer ikke slik som man gjør i WordPress. Her overskrives rubbel og bit. Det er ihvertfall slik jeg har gjort det frem til nå.

Det skal være mulig å kun oppdatere de filene som er oppdatert, men det har jeg ikke satt meg helt inni enda. Mulig det er en løsning.
  8. Avlogget

bareblogg Grûnder

En liten oppdatering her.

I det siste har det vært en rivende utvikling her på BareBlogg. Vi har fått Sphinx søkemotor, samt Ajax Live. Det er endret litt på Google søk også. Alt i alt er dette med på å heve forumet ett hakk over de andre;)

BareBlogg Marked er blitt utvidet. Ingen aktivitet der enda, men jeg tror det kommer etterhvert.

Forumet har fått Google +1, så bruk den så mye dere klarer.

Med det samme vi snakker om om trafikk. Det har vært skikkelig bra med trafikk her på forumet - spesielt de sist to ukene. Det kan se ut som det løsner litt etter litt;)

Vis vedlegg 345

Forumstats er nå

Tråder 433 Poster 3,609 Medlemmer 136
    BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, Sminkebloggen

Dette går rett vei folkens;)
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jeeezez, så ikke dette før nå;

06.06.2011
    Tråder 364 Poster 2,623 Medlemmer 127
    BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, HeleneMist

vs

05.07.11
    Tråder 433 Poster 3,609 Medlemmer 136
    BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, Sminkebloggen

Det kaller jeg en utrolig flott vekst!

Fortsett slikt kvinner og menn;)
  10. Avlogget

teknolicious Blogger

Herlig. bra jobba boss! Den grafen pekte definitivt i riktig rettning
  11. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

12. Avlogget

bareblogg Grûnder

Her kommer en siste update før sommerferie.

I det siste har det vært skikkelig bra trøkk her.

BareBlogg.no - Norges Bloggforum Statistikk
    Tråder 456 Poster 4,037 Medlemmer 139
    BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, Helleik Rabbe

Vis vedlegg 357

Ting begynner å rulle litt nå og det er utrolig morsomt.
    --

Jeg har kontaktet et par aviser med tanke på få litt omtale, men det var heller laber respons. Den ene avisen jeg fikk svar fra var ganske så snurten i tonen atte.

Etter ca 8mnd det to ting som slå meg;

1. Ved på tigge/be om noe setter du deg i en farlig posisjon. Jeg mener, hvor mye autoritet er det å be om at noen linker inn til deg. Eller at noen skal skrive noe om deg?
    Er det bra/populært nok kommer resten av seg selv.

2. Å få seg en på nebbet er noen man må bare akseptere. Det nytter ikke å legge seg ned å sutre av den grunn. Nei, det gir meg heller bare enda mer gass i kroppen...Vi skal fremover!
  13. Avlogget

bareblogg Grûnder

BareBlogg.no - Norges Største Bloggforum Statistikk
    Tråder 533 Poster 5,324 Medlemmer 161
    BareBlogg.no ønsker velkommen til vårt nyeste medlem, blogg11

Som vi ser at tallene så er det er full rulle etter ferien - Nice.

Jeg merker så smått at hjulene begynner å bevege seg sakte men sikkert litt av seg selv nå - nesten 10mnd etter start! 10mnd med et sinnssykt trøkk (3-5timer hver dag - minst!) for å få BareBlogg opp til det hva det er i dag.

Med den erfaringen jeg sitter på i dag, så kan jeg si at det å starte et forum i fra scratch er mye mer krevende enn å starte en blogg. Man må evne å engasjere folk, vise entusiasme, ha litt kunnskap om emnet, samt IKKE GI OPP på et annet nivå enn hvis man driver en blogg - IMHO;)

I kjent stil så legger jeg ved Google Analytics
    Vis vedlegg 385

Vi ser at det er en jevn og fin stigning hele veien utenom midt i fellesferien. Jeg er jo selvfølgelig meget fornøyd med dette resultatet.

Det jeg synes er meget kjekt er at man utvikler faktisk et lite virtuelt nettverk. Et eksempel, en tilsynelatende latterlig tråd som http://bareblogg.no/f19/har-gjort-i-dag-445/ er blitt kjempartig å følge med på nettopp fordi vi begynner å kjenne hverandre litt...Denne så jeg ikke komme da jeg startet opp.
  14. Avlogget

Nettgründer Moderator

Alle forum trenger litt off topic tråder og med erfaring fra andre forum vet jeg att sånne tråder kan bli populære. Så jeg hadde faktisk en baktanke da jeg startet den :D
  15. Avlogget

bareblogg Grûnder

Bra Nettgrunder, godt tenkt. Den tråden er jo blott uber populær.
  16. Avlogget

bareblogg Grûnder

I dag 15.11.11 er det nøyaktig 1år siden BareBlogg ble startet. Nå ett år senere er det på tide å gjøre seg opp en liten oppsummering av året.

Jeg startet BareBlogg ut fra en ide jeg hadde hatt en stund, nemlig å starte et forum. Det er verdt å nevne at jeg har faktisk prøvd å dra i gang et par ganger tidligere også. Da først via WordPress, deretter phpBB. Begge gangene gikk det ikke så bra:p Mye av grunnen til at det ikke gikk helt som forventet var at jeg innså ikke hvilken innsats det krevde...

Med disse to erfaringene rikere og et par år senere satt jeg og surfet litt random på nettet. Plutselig kom jeg over domenet BareSko.no!!!! Dæven tenkte jeg for et fantastisk domenenavn for en skobutikk. Da slo det meg - BareBlogg.no. Ja, BareBlogg.no skulle Norges nye bloggforum hete. Som sagt som gjort. Et par timer senere var domenet tatt. Deretter startet letingen etter en plattform for å drive forumet på. Som dere ser ser endte jeg på vBulletin, noe som jeg er meget godt fornøyd med. I dag hadde jeg kanskje vurdert XenForo Review | Forum Software Reviews

Etter at forumet var satt opp startet egentlig to parallelle jobber. Den første var å skaffe medlemmer, den andre var å prøve å skille forumet litt i fra andre forumsløsninger. Ønske om å være unik er vel mer passende tenker jeg. Ut fra den tanken har vi fått, lenkedatabase, artikkeldatabase, mediadatabase, reviewsmodul, div. verktøy osv osv... Noe har fungert bra, noe ok og noe har kunne jeg sikkert vært foruten;)

Utover det jeg har nevnt over så har jeg brukt sikker mange hundre timer på å modde forumet. Her er det altfor mye dill dall til at jeg orker å begynne, men vit at det er gjort mye for å få forumet til å se og fungere akkurat slik som du ser nå!

Fra før av visste jeg hvem [MENTION=14]Nettgründer[/MENTION] (via bloggen hans) og jeg visste hvem [MENTION=16]Picxx[/MENTION] var (via bloggen hans). Jeg visste også at begge to var relativt aktiv i andre fora, samt at begge to hadde godt med kunnskap. Jeg gikk på dem begge to (sendte en mail tror jeg). Fikk ganske kjapt svar i fra Nettgründer. Han spankulerte da i Asia en plass;). Picxx derimot var som vanlig litt vanskeligere;) Han måtte ha litt tid på seg. Tror ikke han hadde helt trua i starten for å være helt ærlig...

Fra der har det gått jevnt å trutt oppover, med en økning i besøkende for hver mnd. Når det er sagt, så har det vært faktisk enda tyngre å dra i gang BareBlogg enn jeg trodde. Dette til tross for at jeg visste at det kom til å bli tøft.

Jeg tenker da spesielt på hovedarenaer 1)rekruttering av nye medlemmer 2) å skape nok og godt nok innhold til at folk gidder å stikke innom. Punkt 2 er uber viktig i helt i starten.

Under ser dere utviklingen fra dag 1 og frem til nå i mnd.

Vis vedlegg 410

Jeg ønsker å rette en STOR takk til alle dere som har bidratt så langt. Jeg er evig takknemlig, på samme tid tror jeg, og håper jeg at dere får litt utav oppholdet her også. At det ikke bare er veldedighet dere driver med...

BareBlogg.no er kommet for å bli. Ambisjonen om å bli Norges beste og største bloggforum lever i aller beste velgående;)
  17. Avlogget

Sukkerspinnet Moderator

Gratulerer med dagen! :D
  18. Avlogget

Bringly Sponsor

Gratulerer med suksessen. :D
  19. Avlogget

Jacob Blogger

Happy B.
    Innsats gir resultater og det er viktig ikke å gi seg.
    Jeg ble gjort oppmerksom på BB av Pixcc etter å ha signet opp på et av hans bloggkurs.
  20. Avlogget

teknolicious Blogger

Grattis og bra jobba! Jeg har fått veldig mye ut av BB!

Del denne siden