1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Nettsamfunn for webhotell/hosting

En tråd i 'Prosjekt Under Utvikling' startet av Bringly, 14 Des 2012.

1. Avlogget

Bringly Sponsor

For tiden arbeider jeg med et lite prosjekt som er relatert til hosting.

Litt historikk: Jeg driver selv innen bransjen og har vært en flittig bruker av forumet WHT.com (webhostingtalk.com) i flere år. WHT er det store bransjeforumet innen hosting og er mye brukt for internasjonale aktører. For nordmenn er det derimot litt annerledes. Du vil i liten grad finne norske/skandinaviske aktører for norske/skandinaviske kunder.

Konsekvensen av dette er at det ganske vanskelig å finne blant annet pålitelige anmeldelser av norske og utenlandske leverandører av hosting. Selvfølgelig har jeg tenkt på dette, og resultatet av hjernevirksomheten er en norsk "utgave" av WHT med diskusjoner, anmeldelser, bruksanvisninger (how-to) og en katalog over aktører og ressurser.

Det som jeg er svært begeistret for med WHT er at det ikke er tillatt med markedsføring utenom i spesielle deler av forumet. Noe som etter min mening skaper et forum med en høyere pålitelighet enn om brukere legger ut "anbefalinger" med aff-lenker. For hvordan kan man stole på anbefalinger hvis de inneholder aff-lenker? Hvordan kan man vite om hosten blir anbefalt fordi den er god eller fordi det er den som "anbefaleren" tjener mest på?

Jeg tror at løsningen på dette kan være nettopp et nettsamfunn hvor man kan spørre om råd, diskutere, skrive anmeldelser, finne ressurser og få en enkel tilgang tilgang til de fleste aktørene innen markedet. (Man bør være forsiktig med å stole på nettsider med lister over "anbefalte" hoster da flere av disse er eid av de større aktørene eller hvor listene er manipulert ut i fra hvilke partnere sidene tjener mest på. Jeg driver selv et par slike sider hvor ca. halvparten på listen har aff-lenker. (Men Bluehost, One.com og GoDaddy er bannlyst uansett.)

Dette krever en tydelig ramme rundt det hele som setter opp klare krav til alle parter. Noen av disse er:
    • ikke tillatt med markedsføring i diskusjoner
    • ved anmeldelser må skribenten bekrefte at han/hun faktisk har en side hos leverandøren
    • hindre skjult markedsføring i form av "falske" anmeldelser/anbefalinger
    • strenge krav til tilbydere
    • jeg kan selv ikke markedsføre mine egne tjenester
    • alle forsøk på juks fører til utestengelse på livstid (gjelder spesielt leverandører)
    • gratis for alle kunder
    • det vil ikke være mulig å kjøpe seg "anbefaling"
    • mer kommer senere
    Vi er mange her inne som har prøvd mange forskjellige webhoteller, og det hadde vært fint for alle, og spesielt for nybegynnere, om vi kunne samlet disse erfaringene på ett sted.
    Mer om dette kommer innen et par-tre dager.
  2. Avlogget

bareblogg Grûnder

Del denne siden