1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Spørsmål Nettverk og publisering

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av Tone O., 3 Jul 2014.

1. Avlogget

Tone O. n00b

Hei.
    Jeg velger å opprette en ny tråd med tema nettverk og publisering. Jeg er urutinert og har ikke så mye å bidra med selv, jeg håper med dette å få igang en diskusjon hvor slike som meg selv kan få mye god informasjon fra dere som har skjønt alle kodene der ute.
    Jeg starter med å blåse ut litt frustrasjon over Google, er det bare meg eller er vi på bunnen av brukervennlighet her? Jeg opplever å gå i loop med printscreen sider uten linker og det programmet (her friend connect) man skulle laste ned….nei det kommer man aldri til.
    Sånn…jeg fortsetter med friend connect…(google kontakt nettverk).
    Kan noen gi oss en grei veiviser, eller er denne funksjonen på vei ut?
    Er facebook lik/del med medlemsoversikt like bra?
    Jeg har lastet ned friendconnect nå, etter utallige timers slit, men nå trenger jeg friendconnect ID???? Og hvor finner jeg dette??
    Jeg undrer meg videre over disse nettverkene, hvor viktige er de? Hva oppnår man med å logge seg inn på en blogg? Jeg har ikke oppdaget dette?
    Hva med RSS-feeds? Hvorfor melde seg inn i nettverk når man bare kan abbonere på feeds?
    Jeg skjønner antagelig noe selv…nettverkene gjør deg synlig…nettverkene gjør at bloggerne hjelper hverandre?
    Er det derfor noen legger sine rss/atom godt skjult?
    Dette med mailingslister har jo også blitt hauset opp i alle år, jeg skjønner ikke dette.
    Hvem er det nå for tiden som vil ha nyhetsbrev?
    Jeg la inn en subscribe-widget der leserne bare skulle legge inn e-postadresse.
    Enkelt og greit, tenkte jeg, fikk 17 etter en kampanje. Etter en liten stund hadde jeg 2 (meg selv og min søster???) Jeg sjekker mailen min (som jeg aldri bruker) i innboksen ligger ikke bare en link, men hele bloggposten. Jeg legger gjerne 15-20 bilder i en bloggpost, så jeg skjønner godt at disse medlemmene forsvant fort…..
    Til slutt vil jeg si noe om pinging:
    Jeg fikk endelig respons fra Blogglisten (ikke respons, men etter noen klagemailer var det mulig for meg å pinge). Jeg har tidligere lagt Blogglistens adr inn i Update Service i Wordpress, men jeg lykkes bare når jeg pinger manuelt.
    Men når jeg ser mitt innlegg ligge der (med et helt random headingbilde), tenker jeg;
    Hører jeg egentlig hjemme i dette selskapet?
    Spørsmålet er: hvor bevisste er dere hvor dere pinger?
    Jeg lånte mange adresser jeg fant her inne i en annen tråd, limte dem inn i Update services, MEN:
    Jeg stoler ikke i det hele tatt på at blogginnleggene mine havner på noen av disse stedene.
    Ikke en eneste gang har jeg sporet besøk fra noen av disse stedene.
    Finnes det egentlig kvalitetssikring av disse tjenestene?
    Jeg har riktignok bare gjort et par halvhjertede forsøk på å sjekke, men jeg er spent på å høre om noen av dere mener disse lange pingelistene har noen verdi.
    Hvis nei…går det an å gi råd om hvordan man kan velge?
    Vel dette ble langt, kanskje litt mange spørsmål?
    Jeg håper det kommer respons som samler dette sammen til det det handler om:
    Nettverk og publisering.
    Hilsen Tone
  2. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Ping er ikke noe jeg har greie på. Har lest gjennom innlegget ditt. Nettverkbygging er viktig for en blogger, men hvor lang det hjelper med alle mulige hjelpemidler for å bygge opp nettverk er en annen sak. På Wordpress er nyhetsbrev en standard. For å si det sånn, så er Facebook en bedre løsning enn nyhetsbrev, men i tilfelle noen skulle finne bloggen og ville motta oppdateringer på e-post, så kan løsningen bare være der.

RSS er ikke noe jeg har brydd meg om. Tviler på at det vil hjelpe. De som vil få oppdateringer om bloggen min kan lagre adressen, like FB-siden eller abonnere på nyhetsbrev. De løsningene holder for min del. Ellers har jeg fortalt mange av mine venner og bekjente om bloggen, at de kan få nyhetsbrev på e-post og/eller like FB-siden for å få oppdateringer om nye innlegg.

Skal en blogg bli stor, er et stort nettverk helt nødvendig. Det er viktig å bruke tiden på hjelpemidlene som virker og ikke bruke tiden på hjelpemidlene som ikke hjelper. Bruker man fornuftige mengder tid på å bygge opp nettverket, er sjansen stor for å også få tid til å skrive innlegg i bloggen ofte. Kvaliteten til en blogg handler ikke om et stort nettverk, men innlegg med godt og brukbart innhold.
  3. Avlogget

Tone O. n00b

Takk skal du ha, jeg tar til meg all tilbakemelding jeg får, men du er inne på noe vesentlig: ikke bruk tid på det som ikke virker. Det er akkurat det jeg har lyst til å unngå/ slutte med. Men man skal være tolmodig og resultatene kommer ikke over natten. Så hvordan vet man hva som ikke virker før man har prøvd…og vært tolmodig…? Det er jo et uendelig utvalg av muligheter.
  4. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Du vil nok merke hva som hjelper og ikke hjelper. Nyhetsbrev er anbefalt å bare ha der i tilfelle noen vil følge deg på den måten. Facebook er så stort at jeg vil anbefale alle bloggere å ha FB-side til bloggen, der alle innleggene kommer ut med varsler. Der kan man også skrive om småting innimellom, hvis det ikke er så mye å skrive om og man har det for travelt til å skrive et helt innlegg i bloggen som er lenger enn to linjer.

Min statistikk viser at de fleste besøkene jeg får kommer på litt forskjellige tider, men minst på nettene. Hadde jeg vært nattmenneske, skulle innleggene gjerne blitt skrevet på nettene eller tidligst mulig på morgenen, men så lenge jeg er dagmenneske, velger jeg å fortsatt skrive innleggene på ettermiddag eller kveld. Bloggingen min prioriteres ikke bare etter statistikk, men også etter når jeg har god tid til å lese nøye gjennom innleggene jeg skriver. Leserne bryr seg lite om statistikken og bryr seg mye om gode innlegg. Jeg synes at det er lettest å skrive gode innlegg når jeg har god tid og er våken. Hadde ikke trøtthet vært noe problem, hadde flesteparten av mine innlegg blitt skrevet rundt midnatt.

Del denne siden