1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Noen som er flinke på film redigering ?

En tråd i 'Pauserommet' startet av Jonas Philipe Svendsen, 16 Sep 2011.

1. Avlogget

Jonas Philipe Svendsen Blogger

Hei er veldig keen på og få ut historien min på film og litt sånn nettserie om min daglig prosjekter og erender så bestemt meg for og fullføre men kjenner ingen som er flinke på film redigering vil gjerne ha det litt proft så pm meg vis du kjenner noen eller er flink selv:)
  2. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Har du forsøkt å rote litt rundt med windows movie maker Jonas?
    Den er ganske simpel, men man kan faktisk få til et ganske så flott resultat hvis man leser litt tutorials rundt omkring på nett.
    Skal du ha en proff til å gjøre dette for deg må du forvente å betale deretter.
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

+1. Kunne ikke vært mer enig.

Denne videoen er laget med M$ videomaker.

[video=vimeo;17690475]http://vimeo.com/17690475[/video]
  4. Avlogget

Bringly Sponsor

Ja, jeg er flink til å klippe. Men du vil ikke ha råd. ;) Tilsvarende kjenner jeg også mange dyktige personer innen både lydarbeid, kamera, klipping og postproduksjon, men igjen kommer vi til dette at du ikke vil ha råd.

Klipping er tidkrevende og dermed må man normalt også betale for den tiden klipperen bruker. Sorry, men silk fungerer verdenen vi er en del av.

Jeg antar at du ikke har noen erfaring med å filme, og dermed bør du også tenke på å få med deg noen som kan dette. Du må også tenke lyd, og da helst med en ekstern mikrofon slik at du får brukbar lyd. (Mikrofoner som er integrert i kameraet vil normalt ikke kunne brukes for denne typen film fordi de konstruert til å fange opp mest mulig lyd rundt kameraet. Alternativet er da (minst) én retningsstyrt mikrofon som enten er koblet til en ekstern lydopptaker eller kameraet.)

Lyssetting. Du trenger gjerne minst 2-3 lamper for å lyssette deg selv og eventuelt rommet/stedet. Vi snakker her ikke om vanlige bordlamper og tilsvarende, men lamper som er laget nettopp for dette formålet. (Du bør ikke filme ute i sterkt sollys (som du for eksempel har om sommeren,) fordi du vil blant annet få harde skygger mens andre områder vil bli overeksponert. Tilsvarende hva som skjer når man fotograferer.)

Du må også planlegge alle opptak på forhånd slik at du vet hva du må ha med for å lage filmen. (Hvis du skal lage en dokumentar er dette et usedvanlig viktig moment ettersom du ikke vil kunne gå tilbake i ettertid for å gjøre opptakene på nytt.)

Du må ha en del råmateriale. Filmgruppen jeg er medlem av regner med et råmateriale på minimum 10 ganger filmens ferdige resulatet. (Altså, for hver minutt ferdig film forventer vi å ha minimum 10 minutter med råmateriale. Skal vi lage en dokumentar forventer vi også betydelig mer enn dette forholdstallet.)

Du må også ha et manuskript før du begynner med eventuelle opptak. Også for dokumentarer. (Mange tror av en eller annen grunn at dokumentarfilmskapere ikke bruker manuskript, men virkeligheten er nok en del annerledes.)

Noe av det som viser et tydelig skille mellom en nybegynner og en profesjonell et bruken av overganger, eller rettere sagt mangelen av overganger. Nybegynnere bruker nesten alle overgangene som finnes i redigeringsprogrammet, mens den profesjonelle bruker som oftest bare cross-dissolve kun mellom skifte av scener.
  5. Avlogget

Carina Josefine Kjendisblogger

Man kan fint få frem sin historie uten å ta det såååå seriøst da, Bringly. Ikke skrem gutten :)
  6. Avlogget

Bringly Sponsor

Carina, men han ønsker at det skal se proft ut, og dette krever ganske mye arbeid som igjen vil si at det vil koste en del. Nå vet jeg ikke noe om hvor lange filmene hans skal være, men jeg kjenner flere folk som kunne klippet filmene for Jonas. Men dette ville kostet ham minst 3-4 tusen per minutt ferdig film.

Problemet til Jonas er det krever ganske mye arbeid å gjøre dette og samtidig få et "proft" utseende. Jeg forsøker ikke å skremme ham, men heller vise ham at det han ønsker å gjøre krever ganske mye arbeid. I tillegg vil de fleste som jeg kjenner aldri rørt et slikt prosjekt fordi, og jeg antar her at vi snakker om amatørfilming, råmaterialet vil være for dårlig til å bruke som et grunnlag for å klippe.

Jeg tror at det hadde vært best for Jonas å klippe selv fremfor å få noen andre til å gjøre det. Picxx har rett i at Movie maker vil være mer enn godt nok for Jonas til å klippe, eller hvis han bruker Mac vil iMovie være et glimrende program for ham, en film. (Husk at man bør bruke minimalt med overganger.)

Del denne siden