1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Tips Nybegynnerguide - Blogging

En tråd i 'Tips, Guide Og Spørsmål' startet av bareblogg, 30 Jun 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Nybegynnerguide – Bloggtips

Forord
    Ordet blogg består egentlig av to ord, web og logg. En blogg er altså ingenting annet enn en digital logg. Eller, er det så enkelt?

I denne artikkelen skal vi se på hva slags muligheter du har, hva slags valg du må ta, samt gi deg en god del tips og triks på veien.

Forfatteren av denne artikklen har blogget i ca 3år samt startet en håndfull nettsteder, inkl. forumet du besøker nå. Jeg er stolt over å kunne si at;

Akkurat som i det virkelig liv, mye av hemmeligheten er å ikke gi opp. Det er ingen hemmlighet at fryktelig mange som starter en blogg ryker de første 6mnd.

Innledning
    La oss innse det, jo før jo bedre. Blogging er kommet for å bli. Ja enkelte spår død over den ”ekte” journalistikken til fordel for bloggen.

Om jeg tror vi ender der? Nei, men vi kommer definitivt til å få oppleve at samfunnet generelt interesserer seg mer og mer i hva du og jeg skriver.

Jeg tror også at trenden blir at vi får flere og flere profesjonelle bloggere. Altså bloggere som får/tar betalt for å oppdatere bloggen sin.

Du har lenge hatt en blogger i magen, men har ikke tatt steget ut. Nå er tiden inne for at du setter deg ned og blir en blogger.

Men, hvor skal du begynne....

Visjon og ide
    Det aller først du må gjøre er å tenke ut en plan for hva bloggen skal handle om. Dette kan være litt vanskelig, men svært svært viktig. Alt du gjør i fra du bestemmer deg for hva du skal skrive om avhenger av at du har en visjon eller plan for bloggen.

Det være seg
    - Theme
    - Innhold / artikler
    - Bilder
    - SEO aka Søke Motor Optimalsiering OBS >>Dette et en utfyllende SEO Guide<<
    - Osv osv...

Du kan få et par tips til hva du kan gjøre med en WordPress installasjon. Trodde du at du måtte lage en blogg? Ta en titt her og du vil bli overrasket - > http://bareblogg.no/threads/10-innovative-måter-å-bruke-wordpress-på-og-som-kanskje-ikke-visste-om.747/

Vær klar over at din egen energi smitter over i bloggen, og energi er en viktig del av det å lykkes. Det er derfor lurt å skrive om et emne du virkelig kan eller brenner for.

Valg av Bloggplattform
    Her er det viktig å ha tunga rett i munnnen. Vær klar over at av i generelt snakker om to hovedtyper

- Blogge på eget domene
    - Blogge på et bloggsamfunn

Det er for- og i motargumenter i begge leierer. Å blogge på eget domene er mer krevende på alle måter, men det gir størst ”branding effekt”, flere muligheter med tanke på utseende, plugins, eget navn på epost osv.

Å bruke en bloggtjeneste til å blogge på er en litt enklere billett til å starte å blogge, det blir enklere å skaffe trafikk, og du blir en del av et større bloggmiljø, du styrer ikke hva du kan av reklame osv.

Når vi snakker om bloggsamfunn. Her er en liste over de jeg mener er brukbare og som kan være greit å sjekke ut

- blogg.no - Norges største bloggsamfunn – Den eldste og største av de norske bloggtjenestene. Her opprettes det over 1000blogger i døgnet! Topp bloggerne får ganske bra betalt.

- Bloggr · Norges nye bloggnettverk. – En helt ny bloggtjeneste, som mange vil si er en utfordrer til blogg.no. Utvikles og drives av et meget erfarent miljø.

- WordPress.com — Få en Gratis Blog Her - Selve kongen av blogging. Wordpress er plattformen svært mange bruker som rammeverk til å driver en blogg på eget domene.

- Blogger: Create your free Blog - Google`s egen bloggplattform. Mange bruker denne bloggplatformen og er godt fornøyd med det

De nevnte bloggtjenestene er anerkjente og gode.

Du kan trygt bruke dem, men de har sine begrensninger, og av den grunn anbefaler jeg at du sjekker om et eget domene er noe for deg.

Blogg på eget domene
    Det første en nybegynner vil tenke er

- Hvordan går jeg frem?
    - Hva trenger jeg?
    - Hva koster det?
    - Hvor kan jeg får hjelp hvis jeg står fast?
    - Osv.

Først, det er bra at du har et sted som BareBlogg.no. Her treffer du mange hyggelig og flinke mennesker som er mer enn villig til å hjelpe akkurat deg!

Så, det første du trenger er et domene. Et domene er et unikt navn som kun du eier i hele verden. Et domene er noe du må bestille, fra f.eks. hos http://domenehop.no.

Legg merke til at du kan ikke bestille .no domener da dette er forbeholdt norske organisasjoner.

Når du har bestilt ditt eget domene er det sannsynligvis ikke aktivt før det er gått ca 24timer. I mellomtiden kan du bruke tiden til tenke ut hva mer du trenger for å starte din egen blogg på ditt eget domene.

Du vil garantert trenge et webhotell. Som navnet sier et det et ”hotell” som du må leie til din blogg. Igjen, du kan godt bruke http://domenehop.no til dette også. De har lang fartstid og har god oppetid på serverene sine. Du kan også bruke [USER=97]Bringly[/USER] sitt BLOGGHotell.no.

Det neste du vil trenge er et plattform til å drive bloggen din på. Her på BareBlogg.no har vi samlet sammen de mest vanlige plattformene CMS - Bloggplattform - Lenker.

Jeg vil allikevel oppfordre deg til å prøve ut Wordpress sin løsning WordPress › Blog Tool and Publishing Platform - Lenker.

For mer informasjon kan du sjekke ut denne lenken Guide - Hvilken webhost skal jeg velge? | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

For å innstallere wordpress på webhotellet manuelt kan du sjekke ut denne guiden [Guide] Hvordan installere Wordpress på eget domene? | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

Da har du i realiteten alt du trenger for å starte din egen blogg. Dette for den nette sum av 30kr/mnd.

Du vil garantert komme til å ha mange mange spørsmål. De aller fleste spørsmålene på nybegynner-nivå får du svar på i forumet – Garantert!

Wordpress Plugins
    Det er nå den virkelige jobbe begynner. Nå skal du poste artikler, skrive om ting som opptar deg osv. Vær klar over at det å bygge opp en solid og suksessfull blogg er ikke gjort over natten, men vil ta lang lang tid.

For å sette det litt i perspektiv.

Nå som du har fått bena ned på jorden skal vi se på hva du trenger av såkalte addons eller plugins som det heter. Plugins er små ”programmer” som gjør at bloggen din kan utføre noe ekstra utover hva den kan ut av boksen.

Jeg anbefaler at du sjekker ut følgende plugins
    WordPress › All in One SEO Pack « WordPress Plugins - SEO

WordPress › Broken Link Checker « WordPress Plugins - Sjekker lenkene dine

WordPress › Disqus Comment System « WordPress Plugins - Meget bra kommentarsystem

WordPress › FD Feedburner Plugin « WordPress Plugins - Holder orden på dine abonnementer

WordPress › Google Analyticator « WordPress Plugins - Hvem besøker bloggen din?

WordPress › Google XML Sitemaps « WordPress Plugins - Lager et kart av bloggen din og gir det til Google

WordPress › Lightbox 2 « WordPress Plugins - Viser bildene dine på en attraktiv måte

LinkWithin - Related Posts with Thumbnails - Lager kule små ”bokser” av dine artikler

WordPress › Login LockDown « WordPress Plugins - Sikkerhet

WordPress › Redirection « WordPress Plugins - Endrer du lenkestrukturen trenger du denne

WordPress › SexyBookmarks | email, bookmark, and share buttons « WordPress Plugins - Legger sosiale bokmerker under postene dine

WordPress › WP-DBManager « WordPress Plugins - Holder orden i databasen

WordPress › WP Hide Post « WordPress Plugins - Gjemmer poster

WordPress › WP Super Cache « WordPress Plugins - Gjør siden din raskere

Du kan ta en titt her også for å få litt flere tips Tips for å jazze opp Wordpress [Plugins &amp; Themes] | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

Wordpress Theme
    Tenk på et theme som et skall. Et skall som bloggen din skal dekorers med. Themes blir ofte omtalt som free og premium. Der free er ja, nettopp gratis og premium ikke.

I lenken [Free &amp; Premium] Topp Wordpress Themes | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn finner du en lang liste av lenker som peker til forskjellige sider som leverer både gratis og premium themes.

På generelt grunnlag vil jeg anbefale at du kjøper et theme, altså gå for premium. Litt av grunnen finner du her Guide - Hvordan velger rett theme til Wordpress? | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

Et par tips på veien
    De aller fleste bruker litt bilder i bloggen sin, men vær obs på at mange av bildene som ligger på nettet er opphavsrett beskyttet.

For å kunne bruke bildene må de være publisert under Creative Commons, og her er en lang list over slike resuresser Fullstendig liste over Creative Commons Ressurser | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

Å pinge, betyr at bloggen din sier ”her jeg, og jeg har et nytt innlegg” til en eller annen server, som igjen sjekker ut hva du har å tilby. Men, for at de aktuelle serverene skal gjøre dette må de bli pinget.

Her følger en stor pingliste som du kan kopiere over til din egen blogg Her er min Ping liste | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

Google elsker innlenker, og en måte å få det på er å poste artikler i såkalte artikkeldatabaser. Her er en liste over slike databaser Lenkebygging - [Liste] Katalog og Artikkeldatabase | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

BareBlogg.no har en egen ”verktøykasse” for bloggere, og den finner du her Gratis Online SEO Tools » BareBlogg SEO Tools

Forkortelser og uttrykk
    Nå som har startet opp vil du oppleve både titt og ofte at du støter på ord og uttrykk som du ikke vet hva betyr. Her er en liten liste over noen generelle ord og uttrykk Guide - [Domene &amp; Hosting] Ord og uttrykk | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

Avslutting
    I denne artikkelen har vi gått gjennom de største milepælene når det gjelder oppstart av en blogg. Det er selvfølglig mange andre ting å ta høyde for, men mange av de tingene vil komme naturlig når du først begynner.

Det aller viktigst er å ha tålmodighet. Bloggen din kommer ikke til å bli en umiddelbar suksess, men hvis du jobber jevnt over en god periode vil du se resultater.

Til slutt vil jeg gi deg et tips for å unngå noen av vanligste feilene. Ta en titt her -> Topp 5 Nybegynnerfeil - Blogging | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn

Lykke til!

Denne artikkelen oppdateres med uregelmessige intervaller. Av den grunn har jeg laget en egen ChangLog. Trykk på den blå boksen for å se alle oppdateringene.

EDIT 22.12.2011 - La til WordPress - Konsept og oppbygging | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn
    EDIT 25.12.2011 - La til 5 sjekkpunkter for å komme igang med din WordPress installasjon | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn
    EDIT 26.12.2011 - La til SEO - Søkemotoroptimalisering på 1-2-3 | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn
    EDIT 27.12.2011 - La til 10 innovative måter å bruke WordPress på og som kanskje ikke visste om. | BareBlogg - Norges Største Bloggsamfunn
  2. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Før man finner ut hva man vil investere i bloggen på den økonomiske siden, så tror jeg det er smart å begynne med en blogg og trives med den. I mellomtiden kan man tenke på hva domenet skal hete og hvordan bloggen skal markedsføres. Med egen Facebook-side og kanskje kjøpe litt reklame. Bestille en profil-logo caps med blogg-adressen, så her er det fantasien som bygger opp en blogg. Å ha bloggen synlig i nærmiljøet kan være en fordel etter min mening.

Å ha blogg-adressen i signaturen på BareBlogg.no og bruke forumet aktivt for å få tilbakemeldinger om bloggen, er å anbefale alle aktive bloggere. Dette forumet har hjulpet meg som blogger og jeg har fått motivasjon til å fortsette aktivt med bloggen. I statistikken har jeg sett at en av de store kildene er Bareblogg.

Jeg vil fortsette å bruke dette forumet aktivt for å få tilbakemeldinger om bloggen min, men skal også oppdatere den når jeg får tid. I travle perioder skriver jeg en statusoppdatering på Facebook-siden om hvilke dager jeg sannsynligvis får tid til å skrive nye innlegg, for eksempel torsdag, fredag og lørdag.

Del denne siden