1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

SEO - Søkemotoroptimalisering på 1-2-3

En tråd i 'Bli Sett På Internett' startet av bareblogg, 29 Aug 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Vi kan si at SEO handler om innhold, struktur og linker. Det er en sannhet med noen modifikasjoner.

Disse elementene er de viktigste for å skape en nettside som søkemotorer enkelt finner igjennom. De er som oftes utviklet uavhengig av hverandre, og fordi de er helt separate elementer av en nettside, hver med sin egen viktighet, må man huske på at hvert element arbeider sammen for å skape en sterk SEO struktur.

I denne artikkelen vil du finne mye nyttig informasjon om SEO beste praksis, hva du skal gjøre, hva du IKKE skal gjøre.

Nedenfor ser du et bilde av det vi kaller Keyword Stuffing. Jeg bare elsker måten dette bildet bare utfolder seg selv. Denne SEO teknikken er et stort stort nei nei ...

Som en gyllen regel kan vi si at;
    - nøkkelord bør være i artikkelens URL, Title Tag og Meta Description.
    - identifiser dine nøkkelord før du begynner å skrive på artikkelen
    - for å finne gode og relevante søkeord kan du bruke https://adwords.google.com/

1. Keyword aka Nøkkelord

Nøkkelord er termen på de aller viktigste ordene som befinner seg på siden/i artikkelen. Nøkkelord bør reflekter hva du ønsker å få frem i artikkelen. Nøkkelord er også det Google bruker som referanse når den laster et søkeresultat.

2. Title Tag

Title Tag er den teksten som blir vist som linktekst i Googlesøk. Tittelen er en meget viktig parameter for søkemotorene, som utfra denne teksten gjør seg opp en mening om innholdet. Av den grunn bør Title Tag inneholde nøkkelord.

Legg merke til at det er ikke uten betydning hvor nøkkelordet er plassert i Title Tag. Nøkkelord som står tidlig eller først blir ofte sett på som mer betydningsfulle.

Title Tag bør være rundt 65tegn og ikke mer enn 70tegn.

Hver side/artikkel bør ha sin egen unike tekst og kun relevante nøkkelord for denne artikkelen/siden.

Under ser dere hva Title Tags er for noe

3. Meta Description

Som teksten antyder så bør Meta Description beskrive artikkelens innhold. Google bruker denne teksten, og plasserer den under Title Tag i søk. Meta Description bør inneholde nøkkelord, men teksten bør også være såpass "spennende" at besøkende gidder å klikke seg inn.

CTR (Click Thru Rate) øker betraktelig med en god spennende Meta Description.

Meta Description bør ikke inneholde mer en 150 tegn.

Du bør alltid inkludere artikkelen hoved nøkkelord i Meta Description.

Som dere ser så har jeg litt å gå på jeg også;)

Struktur

Strukturen av teksten på en side bør være klar for søkemotorene. Det er viktig at siden er strukturert slik at søkemotorene raskt og enkelt ser hvilke søkeord som er relevante. Dette betyr å bruke søkeordene i sidetittelen og bruke dem i første setning av åpningen. Søkeord tettheten er ikke viktig så du ikke trenger å bruke det samme ordet om og om igjen på en side. Det viktigste er å finne en naturlig flyt. Mens det er ingen fastsitt med tanke på mengde ord per side, men det anbefales at man har minst 300 ord per side.

Overskrift

For å tydelig vise hva som er overskriften i en gitt tekst, bør du bruke den forhåndsdefinerte overskriften i HTML h1, h2 etc. Hver side bør gjøre bruk av bare én h1 som hoved overskrift og deretter h2 etc. for underoverskrifter. Søkeordene bør også inkluderes i begynnelsen av overskrifter.

Bilder

Søkemotorer kan ikke lese bilder, ikke enda ihvertfall. Derfor er det viktig å beskrive bilder for søkemotorene slik at de kan tolke hva bildet representerer. Du kan gi søkemotorene informasjon på bildene ved hjelp av attributter som alternativ tekst (alt-tekst) og titler. Dette gir bildene beskrivende navn. Informasjonen du skriver inn i tittel og alt-attributter vises for synshemmede, eller når du holder musa over bildet. Vi anbefaler at du bruker både alt og tittel for bilder, spesielt for bilder som blir brukt som anker. Det er ingen begrensning på antall tegn i alt eller tittel tekst, men du bør holde det så kort som mulig.

URL

URL er adresser som søkemotorer bruker for å indeksere sider. Det er svært viktig at URL`ene blir riktig behandlet. En URL er en unik identifikator for en side og forteller hva siden handler om. Strukturen på en URL er viktig fordi søkemotorvennlige nettadresser formidler bedre budskapet på en mer effektiv måte, både for søkemotorer og brukere, og forbedrer den generelle CTR fra SERP (søkemotorresultat). Å inkludere søkeord i URL vil forbedre den generelle SEO verdien. Du bør alltid tilstrebe å bruke så korte og informative URLer som mulig. Bruk kun små bokstaver i URL.

Nedenfor kan du se en PrintScreen av en av mine nettsteder. De sier at et bilde sier mer enn 1000 ord.

Lenker er avgjørende å rangere bra i søkemotorene, både interne og eksterne lenker. Du kan dele lenkene inn i tre ulike kategorier:

Internt: lenker på din egen nettside

Eksternt: linker fra ditt nettsted til andre domener

Backlinds: innkommende koblinger til nettstedet ditt fra andre domener

Det er svært viktig at den interne lenkestrukturen er klar og informativ. Du bør vise Google de viktigste sidene ved å fokusere på intern linking til disse. Du kan også bruke vanlig HTML-koblinger, sørge for at ankeret i tekstene er relevante og at koblingene peker til aktive sider. Dette gjelder også eksterne linker.

Innkommende linker fra andre nettsteder er den viktigste rangeringen faktoren i dag for å rangere i konkurranseutsatte søkeord.

Interne Linker

Den interne lenke strukturen består av menyer, sitemaps og lenker i innholdet ditt. Det er viktig å tydelig vise hvilke sider som er viktige ved å linke til dem. Det viktig å bruke relevant ankertekst også. Lenker som blir opprettet bør inneholde relevante ord. Dine viktigste URL`er de med mest interne lenker som peker til dem. Det er også svært viktig å bruke relevant ankertekst for dine interne lenker. En relevant ankertekst beskriver mål URL`en på en god måte. Du bør ikke bruke ankertekst som "Les mer ..."," Klikk her "," Mer informasjon "osv. Sørg for at interne ankertekst inneholder relevant informasjon om siden.

Utgående Lenker

Det er veldig viktig ikke å linke til sider med mistenkelig innhold. Bare fordi en side var relevant betyr ikke at den er relevant to år senere. Det er viktig å holde et øye med utgående lenker slik at de fortsatt er aktive og relevante for ditt nettsted.

Backlinks

Lenker inn til ditt domene fra andre domener er den viktigste faktoren i dag for å rangere for konkurranseutsatte søkeord. Det er ikke bare mengden av lenker som er viktig her, men også kvaliteten spiller en stor rolle. Når man snakker om kvaliteten på koblingene, er det flere parametere som er viktig, som f.esk. relevans, tillit, PageRank, ankertekst. etc.

Under ser dere et skjema som viser hvordan link flow skjer i Google. Link i fra en stor "boble" teller mer...

2. Avlogget

Datahjelperne Blogger

God lesing. Har brukt noe av dette, men nå kan jeg forberede søk på bloggen min enda mere. :)
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Takk for det. Denne artikkelen er nå oppdatert med flere sider og mye mer informasjon:D
  4. Avlogget

Jonas Philipe Svendsen Blogger

5. Avlogget

erlend Blogger

6. Avlogget

bareblogg Grûnder

Å ranke høyt i søk er ikke noe som skjer over natta Jonas.
  7. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Jeg skriver innlegg som handler om hva jeg gjør i hverdagen. Det er overskriftene til innleggene som rangerer best i søkemotorer. Jeg har ikke sett så mye til at innleggene får så god synlighet i søkemotorer, men det kan være at det ikke blir så god synlighet i søkemotorer før om to år.
  8. Avlogget

bareblogg Grûnder

Hva mener du Sindre?
  9. Avlogget

Jeg skriver personlig blogg om det jeg gjør i hverdagen. Før var det ofte søkemotorene som rangerte høyt i søkemotorene, de søkte for eksempel "hos tannlegen uten bedøvelse" og fant innlegget om når jeg boret hull hos tannlegen uten bedøvelse. Det har også skjedd med mange andre innlegg, men det ser ut som de fleste i det siste kommer fra direkte-søk.
  10. Avlogget

Jeaul n00b

Leter du etter ekspert SEO Norge! !
  11. Avlogget

Mye har skjedd med meg siden jeg deltok sist i denne tråden. Har lært veldig mye om SEO og å skrive innlegg som engasjerer. Statistikken er ikke det jeg følger så mye med på, for tiden strekker seg ikke alltid til og når jeg først får god tid, skriver jeg et innlegg før jeg sjekker hvor mange som har besøkt bloggen.

Skriver 1-2 innlegg i travle uker, kanskje litt flere i rolige uker. Innholdet i innleggene mine har blitt mye bedre. Å blogge ved siden av 92 % stilling er ikke lett, bortsett fra i helgene. Takket være Facebook er det lett å markedsføre blant venner. Mange av de har flyttet til andre byer for å studere og det merket jeg spesielt i fjor, da vi fullførte videregående. Da viste statistikken at jeg fikk mange flere besøk fra mange forskjellige byer, enn den har vist tidligere.

Ellers har jeg utviklet meg masse og fått flere bekjente som liker FB-siden til bloggen. Skulle så gjerne oppdatert den oftere, men det kommer nok etterhvert. Har så mye å gjøre for tiden og det er ikke så mye å skrive om hver uke. Daglige innlegg hadde vært flotte greier, men ikke skal jeg bare få tid, innleggene må også få brukbart innhold.

Del denne siden