1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Spamtråden - Hva bruker dere for å motstå spam?

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av bareblogg, 20 Aug 2012.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Spam er noe lort. Er interessert i å høre hvordan dere løser dette problemet, enten dere driver en blogg, et forum eller et nettsted. Selv bruker jeg Aksimet, StopForumSpam API, skjult felt for innlogging (bot`s dryler løst på alt som kan fylles ut. Blir det skjulte feltet utfylt, ja det er det en bot:D), og Captcha. Er egentlig i mot Captcha. Det er brukerfiendtlig. Skal prøve å kjøre BB uten Captcha en stund å se om det har noen effekt.
  2. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Spam er blitt et missbrukt ord, omtrent som homse og rassist.
    Mye "spam" kan godt vises på siden din uten at den gjør noe som helst nevneverdig skade, annet enn at den kanskje er på engelsk på en norsk blogg etc.
    Spam er i bunn og grunn uønsket masseutsendt reklame eller unyttig informasjon for mottaker på Internett, og blir særlig brukt om uønsket reklame på e-post.
    Den absolutt beste metoden for å unngå mye spam er aktiv manuell moderasjon på dynamisk innhold.
  3. Avlogget

Nettgründer Moderator

Har bare WordPress sider og bruker kun Akismet, sletter stort sett alt som kommer i spam mappene fortløpende. Opplever egentlig ikke spam som noe sort problem for meg ihvertfall.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Men du bruker vel autentisering også? At folk må legge igjen en eller annen form for info for å legge igjen en kommentar?
  5. Avlogget

Nettgründer Moderator

Ja, det gjør jeg. E-post og et eller annet navn...
  6. Avlogget

bareblogg Grûnder

Da er du jo ganske godt sikret der vil jeg si.
  7. Avlogget

Nadina Blogger

Jeg var i begynnelsen plaget mye med spam, og er det noe som er irriterende så er det akkurat det. Fikk en bloggvenninne til å legge inn noe på wordpressoppsettet mitt, og etter det er det blitt mye bedre. Nå går alle spamkommentarer over i spampfilteret, og ikke inn blant kommentarene.
  8. Avlogget

Bringly Sponsor

Etter at jeg begynte å bruke Stop Forum Spam har jeg ikke opplevd at noe spam har kommet igjennom. Så nå slipper jeg å tømme søppelkurven hver uke på et par sider. Plutselig ble det mye mindre arbeid med å fjerne uønskede kommentarer. Tjohei! :)
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

Faktisk, og det er litt morsom. Jeg bruker nå kun Captcha, men da med custom spørsmål. Den orginale captcha og recaptcha er helt grusomme å bruke. Jeg skulle legge igjen en kommentar på bloggen til [USER=526]Ellen[/USER], men det var så himla mye styr med der captcha saken at etter 6 forsøk gav jeg opp.

Custom captcha uten matematiske spørsmål funker fint.
  10. Avlogget

Toril Kjendisblogger

Jeg bruker Akismet i WP-bloggen og tekst- og ip-filter i blogg.no-bloggen. Det kommer inn en del, men det legges ikke ut på bloggene mine, og det er enkelt å slette dem.
  11. Avlogget

Bringly Sponsor

På TVF bruker jeg ikke noe som helst som er synlig for å begrense tilgang. Ikke behøver man en gang å bekrefte e-postadressen. Alt kontrolleres av Stop Forum Spam, og den har hittil kun sluppet igjennom én spambot av omtrent 100 bots som forsøker seg hver dag.
  12. Avlogget

prlink Kjendisblogger

Spam beskyttelse.. Pøh, hvem trenger det? Jeg sitter 24/7 og sletter all spam manuelt. Klikk, slett, klikk, slett, klikk, slettklikkslettklikkslett..... DET kalles beskyttelse det!

Neida, det har vel ikke blitt så ille enda. Jeg sliter egentlig ikke med spam, men jeg bruker akismet. Jeg er kanskje bare ikke så interessant for bots :D Who knows.
    BareBlogg liker dette.
  13. Avlogget

bareblogg Grûnder

BareBlogg kjører nå UTEN captcha og UTEN registreringsmail. Men, jeg har satt opp et ganske robust system som jobber i bakgrunnen. Hver gang en ny bruker registrere seg så går, brukernavn, IP og epostadress til tre forskjellige antispam servere.

Se vedlegg. Aktiverte systemet i dag:D Dette er flotters altså. Slikt elsker jeg. Null stress for brukerne og full stopp for kjeltringene.

Vedlagte filer:

Nettgründer liker dette.
  14. Avlogget

Bringly Sponsor

Stop Forum Spam?
  15. Avlogget

bareblogg Grûnder

Registration Engines
    • StopForumSpam.com
    • FSpamList.com (API Key Required)
    • BotScout.com (API Key Required)
  16. Avlogget

Bringly Sponsor

SFS har gjort underverker for meg og muligheten til å luke bort spam. Jeg bruker også HoneyPot som et supplement.
  17. Avlogget

bareblogg Grûnder

Men jeg må kjøre på captcha light. Dvs et spørsmål som jeg setter. Grunnen til det er at spamgutta bruker både IP, username og epost som enda ikke ligger i spamdatabasen, og følgelig får registrere.
  18. Avlogget

Støvkorn n00b

Jeg irriterer meg grønn over spamkommentarer, og jeg irriterer meg enda mer over plugins som skal stoppe de som ikke fungerer.

Jeg har da wordpress og har prøvd følgende plugins for å redusere dette:

Spam Free Wordpress
    User Spam Remover
    Aksimet

Stop Forum Spam som jeg ser dere anbefaler finner jeg ikke.

Problemet med de over er at folk ikke får lagt igjen webadressen sin, og en av de gjorde så det var umulig å kommentere, bare feil... Aksimet følte jeg ikke minsket spamkommentarene i det hele tatt. Så noen andre tips til en grønnskolling som meg?

Også har jeg ett problem med at jeg ikke får beskjed om alle kommentarene, så plutselig når jeg går gjennom så ser jeg at det ligger flere ubesvarte og spam kommentarer nedover... noen ideer om hvordan jeg kan unngå dette?
  19. Avlogget

Bringly Sponsor

BareBlogg liker dette.
  20. Avlogget

Støvkorn n00b

Ah, takk, da prøver jeg det!

Del denne siden