1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Statistikk

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av Kenneth Vassbakk, 24 Nov 2010.

1. Avlogget

Kenneth Vassbakk n00b

Når du arbeider med et prosjekt, enten det er en blogg eller en annen form for prosjekt, vil du som oftest føre noe statistikk. Mye av denne statistikken, spesielt om det er en nettside, kan bli gjort ved hjelp av hjelpemidler som Google Analytics.

Men hva om du har en annen type statistikk? En type analytics ikke kan hjelpe deg med? Jeg hører flere som bare gjør det mest enkle de kan tenke seg: vise et tall. Dette er ikke alltid det lureste, det kan gi en dårlig visning av statistikken - som får det til å se mye dårligere ut enn det egentlig er.

Men hvordan kan du gjøre dette bedre? Jo - det ligger massevis av gratis verktøy du kan bruke til å hjelpe deg med dette på nette (en liten liste her).

Jeg har i den siste tiden arbeidet med mobilspill ilag med noen andre. Vi loggfører hver eneste gjennomgang av en runde. Alt fra score til hvor personen var når han vant eller døde. Dette er (spesielt plasseringen) statistikk som egner seg mye bedre til å vises ved en grafisk løsning.

Mange kvier seg for å utføre en grafisk visning av statistikk, hvorfor kan jeg ikke forstå. Jeg lastet ned HighCharts, og det tok meg ikke mange minutter å få opp noe som kan ligne på et heatmap. Highcharts kommer med flere gode eksempler som hjelper deg med å forstå hvordan det hele fungerer.

Her er et bilde av noen plasseringer (x,y) hvor spillere har dødd/vunnet:
    Vis vedlegg 146
    Som du ser, er dette en langt bedre representasjon av statistikken en bare posisjonene skrevet ut i en tabell.

Eksempler på ting du kan bruke dette på:
    • Loggføring av feil
    • Lenker til samarbeids partnere (kan bruke analytics)
    • Poll systemer

Det er selvfølgelig mange andre situasjoner du kan benytte deg av dette, men jeg kom ikke på flere i farten.
  2. Avlogget

bareblogg Grûnder

Helt riktig Kenneth,

HighCharts er et utrolig bra program.

Jeg kommer på flere måter å bruke statistikk:)

Driver du med salg er det greit å kunne litt statistikk, vær beregninger er jo en hel del statistikk, børsen, osv...

BTW, spillet du driver på å utvikler var utrolig morsomt. Når blir det sluppet ut på markedet?
  3. Avlogget

Kenneth Vassbakk n00b

:) Når det vi legger det ut vet jeg ikke, er fortsatt mye som står igjen..

Del denne siden