1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Telenor vil kvitte seg med 3G og GSM rundt år 2020

En tråd i 'Pauserommet' startet av Sindre Møllerhaug, 30 Jun 2014.

1. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

GSM er andre generasjons mobilnettverk. 3G var tredjegenerasjonen som ble lansert i Norge i 2004. Min smarttelefon brukes ikke mye til å surfe på internett. Ute på tur er det normalt bare kart jeg sjekker hvis jeg blir forvirra over hvor jeg skal.

GSM har langt dårligere kapasitet til internett i forhold til 3G. Det er nok årsaken til at de fleste smarttelefonbrukere bare har telefonen koblet til 3G, at da er den klar til å surfe på internett i farten. Et behov jeg ikke har. Jeg følger tidvis mye på www.finnsenderen.no som er senderkartet over tv, radio og mobilsendere. UMTS betyr 3G. LTE betyr 4G. De siste årene har jeg merket at det blir mindre GSM og mer 3G, også langt ute på landet.

Telenor vil kvitte seg med 3G og erstatte det med 4G. Senere vil de også kvitte seg med GSM. Jeg bryr meg mot og har min smarttelefon koblet til GSM, grunnet at det krever minst batteri. I butikkene selges fortsatt mange gamle GSM mobiltelefoner. Også mange utrangerte smarttelefoner (som jeg har kjøpt) med kun GSM og 3G. Det koster sykt mye penger å bygge ut mobilnett. I 2020 blir det sikkert mindre 3G og mer 4G i byene, men langt ute på landet forblir 3G og GSM videre.

I denne artikkelen står følgende at mens 3G fases ut rundt 2020, kommer GSM trolig til å følge etter i 2024. Det finnes mange bygder med kun GSM dekning og driften av mobilnett finansieres av betalende kunder som bruker nettverkene. Hva med prisene? Alt gratis til vanlige nr i Norge + 1GB mobildata for 199 kroner i måneden?

Jeg har ingen tro på at 3G kan fases ut så fort i løpet av så få år over hele landet. Kanskje i store deler av byene, men i bygdene blir det vanskeligere. Tenk på alle som kjøper de billigste mobiltelefonene de finner i butikkene med kun GSM?

Blir spennende å se i 2020 om det fortsatt selges rene GSM mobiltelefoner i butikkene. Og hvor mye GSM det er igjen på senderkartet. Kanskje det bare er bygder som er langt nok i utkantene med få innbyggere som fortsatt har kun GSM, mens i mer sentrale strøk er det kun 3G? Jeg skal ihvertfall bruke GSM så lenge som jeg kan!

Del denne siden