1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Tone-saken - hvor går grensene?

En tråd i 'Samfunn Og Media' startet av Bringly, 6 Mar 2013.

1. Avlogget

Bringly Sponsor

De fleste har vel fått med seg hva som har skjedd i saken hvor Christian Burmeister har skrevet en artikkel om Tones påståtte eskapader og konsekvensen av disse eskapadene.

I Norge har vi ytringsfrihet, som forhåpentlig de fleste allerede vet, men denne har noen begrensninger i henhold til blant annet straffeloven og ærekrenkelser. Problemet for mange er nok at de ikke helt vet hvor grensene går, og denne saken kan forhåpentligvis gjøre en del bloggere mer bevisste om det ansvaret de har når de skriver udokumenterte påstander.

Jeg ber om at vi holder oss til den prinsipielle saken og lar derfor være å skrive om spesifikke påstander om Tone Damli Aaberge.

Hva mener dere om det som skjer i Tone-saken?
  2. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Jeg syns han har gått over streken- det er forskjell på "Tone har vært utro, forholdet er over" og å skrive "Tone har vært utro med "navn" som er gift med "navn" derfor er forholdet over"

Ytringsfrihet betyr ikke at man kan skrive hva som helst om hvem som helst- ytringsfriheten er ikke, og har aldri vært absolutt. jeg mener at grove personkrenkelser og rasisme er ting som bør være unntatt.
  3. Avlogget

Bringly Sponsor

Mitt inntrykk er at mange ikke vet hva ytringsfriheten faktisk innebærer. Se for eksempel på kommentarfeltene i nettavisene hvor du til stadighet vil se personer som raser over at de blir sensurert. Etter mine observasjoner ser det ut til at de fleste av disse personene hevder at ytringsfriheten ikke gjelder. Noe som selvfølgelig ikke er riktig. Ytringsfriheten på nettaviser som DB- og VG.no gjelder for Dagbladet og VG, og ikke for de som kommenterer. De som kommenterer har nemlig ikke publiseringsrett.
  4. Avlogget

bareblogg Grûnder

Joda visst var innlegget drøyt, men Tone har gjort alt hun kan for å fremstille seg som fantastisk i mediene og hun må tåle at folk skriver litt møkk og ikke bare det HUN vil.
  5. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Det jegs er på som drøyt her er ikke at det skrives bare om Tone-men om andre også-navngitte personer med familier- jeg har problemer med å se hva som er så viktig at det kan forsvares.

Del denne siden