1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Topp 5 Nybegynnerfeil - Blogging

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av bareblogg, 27 Nov 2010.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Du har endelig tatt valget om å starte en blogg. Emnet du vil drøfte er nøye gjennomtenkt. Du blogger i et par mnd, så...Hva skjer? Veldig mange ramler av lasset etter kort tid. Selvfølgelig kan det være mange grunnet til at folk slutter. Alikevel, det er et par ting som det er greit å være klar over.

Under har jeg listet opp det jeg tror er de 5 vanligste feilene folk gjør, og som til syvende å sist gjør at de velger å gi seg etter relativt kort periode.

----
    1. Sørg for at bloggen er feilfri teknisk sett.
    Høres greit ut, men det er fryktelig lett å bli (over)ivrig. Man har så lyst til publisere det man har skrevet, og vise det frem til alle. Her kaster jeg stein i glasshus. Da jeg startet opp min første blogg, var jeg så ivrig, og ville så mye at (nesten:D) alt gikk galt. Så, sørg for at alle plugins virker, at themet viser innholdet slik det skal (i IE, FF, og Chrome). Det er nemlig slik at et theme kan virker bra i Google Chrome, mens det ser helt ræva ut i IE f.eks.

Er bloggen full av feil - mister du garantert mange fremtidige besøkende.

----
    2. Sørg for å ha tilstrekkelig antall poster før du begynner å promotere.
    I det virkelig liv har du et par minutter på skape et godt første inntrykk. På nettet derimot - kun et par sekund. Igjen, her gjorde jeg også feil. Jeg begynte å lansere bloggen for tidlig, og med altfor få poster. La meg si det slik - det duger sjeldent, og for meg endte (nesten - igjen) bloggen med fiasko. Det som skjer er; du er klar som et egg til å levere og klar som et egg til å få besøkende. Men, med for lite innhold vil de fleste bounce med påfølgende frustrasjon for bloggeren.

Er bloggen for tynn med tanke på innhold når du starter promoteringen, er det en risiko at de som besøker ikke kommer igjen.

----
    3. IKKE tro at trafikken kommer til å ramle i huet på deg fra dag 1.
    Det krever steinhardt arbeid å dra igang en blogg (og enda verre - et forum som BareBlogg.no). Selvfølgelig, er bloggen spot-on på et tema det mangler diskusjon rundt, kan du være heldig, men majoriteten bruker lang lang tid på å bygge opp trafikk inn til bloggen. Hvis jeg skal sette en tidshorisont før du kan begynne å snakke om trafikk, må det bli 6mnd til 1år. En av grunnene til at det kan ta så lang tid er indekseringen til Google, Yahoo etc. Å få en side indeksert kan ta svært lang tid. Og, det tar nesten uten unntak lang tid å få en god ranking i søkene aka god SERP. Her syndet jeg mye i starten, ved å trekke poster jeg hadde skrevet, flytte poster uten redirect, legge ut linker i hytt og pinevær for så å trekke dem igjen osv... Google er ikke særlig glad i slikt gitt:cool:

Vær tålmodig med tanke på inngående trafikk.

----
    4. Bygg nettverk med andre bloggere
    Det høres kanskje litt rart ut, og kanskje litt skummelt ut også. Men ved å bygge nettverk øker du sjansen for suksess. Jeg tar ofte kontakt med andre bloggere, fordi jeg respekterer arbeidet til den personen, og hvem liker IKKE å bli anerkjent i "bloggosfæren"?.

Les litt rundt på andre blogger å se hva som skjer, og prøv å bygg opp et nettverk.

----
    5. Bruk tid på å skape godt innhold. Content is KING
    Skriv om ting som interesserer deg, som fenger deg. Ved å gjøre det vil inspirasjonen gnistre ut av ordene du skriver:cool:

Jeg har begått alle feil som det er mulig å gjøre og enda litt til...Men, jeg har ikke gitt opp, og ved å ikke gi opp har jeg blitt en bedre blogger... Kan jeg - ja, da kan garantert du også - UTEN TVIL.

----
    Lykke lykke til

EDIT: Les også -> http://bareblogg.no/f33/nybegynnerguide-bloggtips-465/
  2. Avlogget

elinhenriette n00b

Jaah.. Det er av feil man lærer..

Gode tips :)
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

I mitt tilfelle var det en genuin interesse for blogging, samt ønske om å skape noe som gjorde at jeg bare fortsatte og fortsatte. Som du kan lese av innlegget mitt over hadde jeg en god del motgang i starten.

Det er kanskje det viktigst - å gi ikke opp. Alt det andre kommer på plass med tiden.
  4. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Mine "topp 5 nybegynnerfeil":
    1. Ikke ta så mye notis av andres nybegynnerfeil, tips eller anbefalinger. Finn ut hvorfor du blogger og hva du vil oppnå med din blogging. Gjør du det, er du langt på veg til å finne ut hvorfor du i det hele tatt giddet å opprette en egen side på internett.
    Blogging trenger ikke være personlig. Blogging trenger heller ikke være temabasert. Blogging er per i dag kun en plattform du velger å uttrykke deg på, som statiske html sider var det for noen år siden.
    Jeg har til og med sett nettbutikker som kaller seg bloggere, fordi de er oppbygd på wordpress....hehe.

nr2, 3, 4 og 5 følger senere ;)
  5. Avlogget

veslaa n00b

Så genialt! Dette er tips som mange trenger, og dette har til og med fått øynene mine litt mer opp også! Jeg visste at blogging ikke er dans på roser hver gang, men det gjelder og bruke hodet! Disse tipsene likte jeg veldig godt :)
  6. Avlogget

Min-hverdag n00b

Ah tusen takk for korte og gode råd. Råd nr 2 synes jeg selv at jeg har vært flink å følge. Jeg har blogget i ca en mnd før jeg begynte å legge ut bloggadressen på forskjellige blogg/nettsider. Men jeg har faktisk ennå ikke kommet ut av bloggskapet til mine nærmeste. Tærr faktisk ikke det helt ennå. Litt rart men trenger "fremmedes" godkjenning før jeg poster det på min facebook feks
  7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja det er av erfaring man blir flinkere. Jeg ble litt småflau i begynnelsen når jeg begynte å blogge. Hva ville de som kjente meg si? Tenk ditt, tank datt. Til slutt gav jeg blanke i hva andre tenker og mener. Jeg poster det JEG vil NÅR jeg vil. Gi litt mer f¤# i hva andre tenker og mener er litt av cluet.

BTW: I mellomtiden har jeg mekket sammen denne kollasjen -> KunnskapsBase -> Nybegynner
  8. Avlogget

Min-hverdag n00b

Godt råd, ja jeg må vel egentlig bare ta den innstillinga til slutt. for sitter her å tenker det ja, hva vil naboen tenke liksom....men tror jeg av og til tror litt for mye om meg selv, for egentlig så tror jeg ikke naboene tenker så mye på meg ;) men så kommer det skumle, hvor mye skal en dele om seg selv.....
    Kunnskapsbase var smart for er ganske clueless i hvordan systemet fungerer, har for eksempel ikke fått den dumme telleren til bloggurat til å funke.....blogglisten må jeg pinge alle innleggene mine manuelt
  9. Avlogget

hupsey Blogger

det har ikke jeg heller.. Og kommer neppe til å nevne nettsidene til folk rundt meg før jeg har god traffik og inntjening. Nå har jeg kun blogger på engelsk, så interessen er neppe så stor heller..
  10. Avlogget

Boerboel Blogger

Forstår godt hva du mener, men jeg har kommet dit at jeg ikke bryr meg. Dessuten er det sjelden at folk en kjenner kommenterer på bloggen, eller sier noe om hva som står der. Tror en del av vi som er voksne og blogger har en del lesere som "snikleser" bloggen :p

Lykke til med å komme ut av "bloggskapet" :cool:
  11. Avlogget

Min-hverdag n00b

du har nok retti det med sniklesere. Før jeg begynte som blogger selv så skjønte jeg ikke at det betydde noe. Jeg har ofte vært innom bloggere som jeg har syntest var kjempeflinke, deres innlegg har inspirert, rørt eller fått fram et smil. Men at de trengte noen som helst feedback fra lille meg falt meg ikke inn.
  12. Avlogget

bareblogg Grûnder

Vi må huske på at alle har begynt et sted:D
  13. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Et klassisk blogg-triks er å ikke tenke på at dette kommer mange til å lese, men vil mest sannsynlig bare leses av venner. Og at det er for å bli bedre til å skrive.

Jeg kan se for meg det du skrev, at det var ikke bare å få aktivitet på forumet. Men så bra at forumet er i full aktivitet! Jeg leser på forumet hver dag jeg får tid og legger ut noen poster hvis jeg har noe å skrive på trådene.

Ja, alle har begynt et sted. Jeg begynte hjemme alene, nesten uten besøk. Ikke besøk hver dag, men jeg skrev litt hver dag. Nå har jeg besøk hver dag, takket være god synlighet i søkemotorer, blogg-lister, dette forumet og sosiale medier.

Del denne siden