1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Trening og livsstil

En tråd i 'Samfunn Og Media' startet av bareblogg, 27 Feb 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

Trening er en stor del av meg, har alltid vært det. Av den grunn starter jeg denne tråden hvor vi kan diskutere trening, livsstil og kosthold.

Litt om meg selv;

Mann, 76 modell
    Vekt 100kg+
    Høyde 185cm
    Trener minimum 3 dager i uka.

Aktivitetene mine er hovedsaklig vekter, jogging, sykling, og svømming. Har drevet med boksing, judo, triathlon (på et beskjedent nivå) pluss en del andre ting også, men det tilhører historien.

Er i passe god form, men kunne sikkert vært bedre. Alt er relativt;)

Kostholdet mitt er jevnt over bra. Jeg starter hver eneste morgen med havregryn, melk og syltetøy...For en fantastisk start på dagen... Mine tre "valper" starter med nøyaktig det samme som meg, hvilket jeg er meget glad for.

Men, jeg er IKKE redd for å trykke i meg en 200gr. melkesjokolade hvis jeg føler for det heller... har et balansert syn på mat og trening, synes jeg selv ihvertfall;)

Min utfordring er å få kabalen til å gå opp i opp med jobb, familie(venner) og trening.
  2. Avlogget

Jacob Blogger

Nyttig tråd.

Som 62-modell ser jeg også nødvendigheten av å motvirke forfallet. Jeg er inne i en god steam og bruker en time i bedriftsidrettslagets treningsrom hver dag etter arbeidstid. Det blir 5 ganger i uka annenhver gang styrke og kondisjon. Det gir god effekt i jobb og dagligliv. Tidligere trente jeg kickboksing som var mye morsommere, men avhengig av litt mer organisering.

Jeg spiser hovedsakelig sunt, men antakelig mer enn jeg behøver :-/
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Nettopp, mye av grunnen for at jeg trener er for å få det nødvendige overskuddet i hverdagen.

5 dager i uke er jo kjempebra - stå på;) På kondisfronten, blir det ergosykkel eller mølla?
  4. Avlogget

Jacob Blogger

Veksler litt mellom sykkel, tredemølle og elipsemaskin.
    20 minutter sykling og 20 minutter løping er ei vanlig økt.
  5. Avlogget

bareblogg Grûnder

Min trenngsplan for tiden (som endrer seg plutselig;)) er;

Økt 1
    Jogging ute, ca 20min

Økt 2
    Sykling ute, ca 45min

Økt 3
    Vekter ca 60min

I løpet av uken roterer på disse 3 øktene, alt etter lyst og humør.
  6. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Alder: 34
    Høyde:184
    Vekt:90
    Trening: Innebandy en gang i uken, går endel tur. Teoretisk sett trener jeg lett styrke 1-2 ganger i uken, i praksis er det et halvt år siden sist....

Vært mye opp og ned i vekt siste årene. Litt før jeg ble 30 fikk jeg ryggproblemer pga stillesittende jobb, inaktivitet osv. Da la jeg på meg mye og var 110kg og utrent. Så slanket jeg meg til 95kg, ble treningsnarkoman og trente meg opp til 115kg :D Da benket jeg over kroppsvekten og var i mer enn normalt god form sånn styrkemessig. Så fikk jeg en betennelse helt nede på ryggen, måtte operere og ble satt ut av spill i ca 1 år-det er 4 år siden og jeg kom aldri tilbake med styrketreningen, klarte ikke motivere meg etter å ha sett all fremgangen forsvinne pga en "bagatell". Nå er jeg fornøyd med vekt, skulle trent litt mer kardio og spiser og drikker stort sett det jeg vil. Et ruskete forhold til det motsatte kjønn halve fjoråret hjalp på vekten da ;) nå gjelder det bare å holde seg der :) For de som er på iform.no er jeg metallian der også btw, men ikke særlig aktiv lenger.

Noe av det beste som kom ut av treningsperioden er denne proteinshaken jeg drakk etter trening-den er god!!!
  7. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja det viser seg gang på gang at for mye stillesitting er dårlig for kroppen.

Ellers ser det jo ut som du er inne i en god steam nå;)

Før i gamle dager, då an far va unge, brukte jeg proteinpulver osv., nå gidder jeg ikke det. Vil bare ha en ok helse, og ikke sige helt ut formmessig.
  8. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Shaken er himla go uten protpulver også :D Eg lage den av og til som "snacks" omtrent :)
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja med de ingrediensen kan jeg godt forstå det. Ser også at du bruker skikkelig kvalitets WHEY protein og...
  10. Avlogget

Metallian Kjendisblogger

Var aldri noen stor proteinbruker,. spiste så mye kylling at jeg fikk dun på haka og dreit egg en periode :D
  11. Avlogget

bareblogg Grûnder

he he been there done that;)

Er på mange måter glad den perioden av livet mitt er over. Man blir eldre, og finner nye områder å bruke energien på...

En liten digresjon;

Jeg spilte for en del år tilbake badminton, og de som sier at det kun er "strandsport" bør ta seg en tur til det lokale badmintonlaget. Det er heeeftig trening;)
  12. Avlogget

wheysted n00b

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening, men det er først i det siste at jeg faktisk trener seriøst selv. Tidligere har jeg bare vært interessert i treningsteorier og forskning rundt kosthold/trening osv - og selve treningen har bare vært sånn ymse.

Trener fullkroppsprogram styrke tre ganger i uken, følger et program som heter "New Rules of Lifting for Women". Kjøpte boken på amazon for den nette sum av 8 dollar + frakt. Bra investering om jeg får si det selv. Kjøpte den pga. sterke anbefalinger fra kvinneseksjonen på bodybuilding.com. Er ferdig med fase 1 nå, og skulle egentlig hatt 1 ukes fri men det blir 2 uker med fri pga en operasjon.

Programmet baserer seg hovedsakelig på baseøvelser og bruk av frivekter. Ellers trener jeg litt kardio osv på fridagene mine hvis jeg gidder, og av og til slenger jeg meg på en yoga, spinning eller pilatestime.. osv. Alltid gøy å prøve noe nytt.
  13. Avlogget

bareblogg Grûnder

Hvordan synes du det er å trene hele kroppen 3 ganger i uka?

Jeg trener også fullkroppsprogram styrke, men har ikke en sjanse til maks 2 økter i uken, før resultatene mine begynner å peke nedover - altså en liten indikasjon på overtrening.
  14. Avlogget

wheysted n00b

Det er ikke de samme øvelsene hver gang, jeg har to forskjellige økter, A og B, og så tar jeg annenhver økt. En uke kan se sånn ut:

Mandag: Økt A
    Onsdag: Økt B
    Fredag: Økt A

og da blir neste uke seendes sånn ut:

Mandag: B
    Onsdag: A
    Fredag: B

med andre ord god tid til restitusjon på de forskjellige musklene. Jeg synes det går helt fint!

Hva mener du med at resultatene peker nedover, at du blir svakere eller at du ikke øker like mye som før? For det er jo ofte naturlig å ikke øke så mye hele tiden. I begynnelsen har man kanskje veldig bra fremgang (såkalte newbie gains) og deretter vil det jo gå litt saktere.
  15. Avlogget

Jacob Blogger

Konsentrert protein slår ut på podagraen (vondt). Men jeg prioriterer proteinholdig mat som fisk og kylling.
    Ellers er regelmessigheten mye viktigere enn intensitet når du kommer opp i åra. Jeg trener betydelig mindre styrke enn jeg gjorde for 10 eller 20 år siden, men jeg har likevel aldri løftet så tungt som nå (alder 48).
  16. Avlogget

bareblogg Grûnder

Nei ikke newbie gains, som forøvrig ikke kommer av økt muskelstryke, men av at sentalnervesystem tilpasser seg den nye belastning.

Men mer at kroppen ikke klarer mer enn maks to dager med relativ tunge treninger, altså to fullkroppstreningsøkter pr uke.

Helst skulle jeg ha delt opp trening slik jeg gjorde før;

Bryst, triceps
    Rygg, biceps
    Ben og skuldre

Så var det tiden da;)
  17. Avlogget

bareblogg Grûnder

Jeg er ganske forsiktig med å tøkke i tryne for mye protein, da det belaster kroppen ganske mye.

Jepp, regelmessighet er meget viktig...
  18. Avlogget

Sukkerspinnet Moderator

Jeg trener beskjedent innimellom. Og spiser det som er billig, raskt og enkelt. Blir en del løping rundt omkring i forskjellige ærend, da. Og siden jeg ikke er innehaver av busskort, så GÅR jeg jo overalt. Det er bratt i Bergen. Fin trim det :p
  19. Avlogget

wheysted n00b

Hvorfor mener du at kroppen ikke klarer mer enn to fullkroppsdager i uken?
  20. Avlogget

bareblogg Grûnder

Nå snakker jeg om fullkroppstrening. Trener jeg fullkroppstrening mer enn 2 ganger i uken (tung trening) blir det for mye. Altså for lite hvile.

Del denne siden