1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Veldig praktisk med gratis internett i by'n

En tråd i 'Pauserommet' startet av Sindre Møllerhaug, 12 Jul 2015.

1. Avlogget

Sindre Møllerhaug Blogger

Er det noe jeg og mange i mine kretser vil spare på, så er det mobildata. Kjekt å ha til en senere anledning når det blir større behov for å surfe på mobilen, der man ikke får tilgang til internett ellers. Folk flest har trådløst nettverk hjemme, men de gamle som jeg besøker har ikke interessen og klarer seg uten. Da må jeg ty til 3G på mobilen og koble den til pcen, eller la være å bruke internett. Isåfall gjør jeg det bare litt og prøver å spare på kvoten jeg har i abonnementet.

I by'n var jeg i en storkiosk og ventet på en god venn av meg som jeg hadde avtalt å møte der. Jeg kom i god tid og kom plutselig på at Naturbakst (en kafe) som er på andre siden av veien har trådløst nettverk som er gratis. Eneste kravet var å sjekke inn på Facebook. Det fikk jeg inn i storkiosken med middels dekning og god hastighet. Testet nettradio og YouTube i farten og det gikk helt fint, men hadde bare tenkt å lese nyheter. Merket at det gikk ganske fort, så testet litt streaming kun av nysgjerrighet. Ikke nok med det, men det regnet ute og biler kjørte forbi.

Storkiosken er en internett-kafe, men har dekning for flere gjestenettverk i nærheten. Er sannsynligvis derfor mange sitter der lenge med smarttelefonene, fordi de får gratis internett. Men jeg syndet ikke helt, for jeg kjøpte en softis med vaffelkjeks til 40 kroner i storkiosken. Uten betalende kunder kan ikke en kiosk overleve økonomisk.

I Haugesund sentrum er det variabelt hvor godt de åpne nettverkene er utbygget, men jeg vet om noen kafeer som har det. For meg er de godt nok utbygget der. Har ikke det store behovet for å være online på mobilen hele tiden, men kjekt å ha når jeg kjeder meg ute og venter på noen. Kan bli lenge å bare sitte der og tenke i 10 minutter og se på at andre koser seg med ett eller annet.

Del denne siden