1. Dette nettstedet bruker cookies. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av cookies Lær Mer.

Wordpress Bildegalleri - Hvem er best?

En tråd i 'Generell Diskusjon' startet av bareblogg, 29 Mar 2011.

1. Avlogget

bareblogg Grûnder

På min blogg i dag bruker jeg i dag Piwigo, som er et eget stand-alone produkt.

Jeg er interessert i å høre hva dere synes er det beste galleri plugin til Wordpress.

De som jeg vet om er;

-> SimpleViewer | Spectacular image galleries made simple.

-> WordPress › NextGEN Gallery « WordPress Plugins

-> Lightbox plus

-> WordPress › WordPress Plugins

-> WordPress › SuperSlider-Show « WordPress Plugins

-> Dynamic Content Gallery v3.3.2 released

(OBS) Lenken under er IKKE en plugin,men et eget stand-alone produkt.
    -> Piwigo is a photo gallery software for the web | piwigo.org
  2. Avlogget

Coffeeholic n00b

Jeg tror dette kommer litt an på bruksområdet.

For Telegrafen.org valgte vi Grand F1 Gallery.
    Passer perfekt for oss. Ser bra ut og enkelt å sette opp og å administrere.
    Det er gratis, men du kan få et personlig tilpasset template hvis du legger i litt penger.

Har forøvrig hørt mye bra om NextGEN gallery, og har brukt det på et prosjekt for mange år siden, synes da at det var litt voldsomt, men det har jo kommet ut mange versjoner etter det.
  3. Avlogget

bareblogg Grûnder

Ja det ser bra ut det.

Vet du om et galleri der vi kan sette rettigheter?

Jeg har en drøss med bilder, men har ingen planer om å publisere dem for alle.
  4. Avlogget

Coffeeholic n00b

ja, du kan gjøre det med Grand F1 gallery. Ikke passord beskytte det, men du kan la være å publisere selve albumet.

Det fungerer slik,

- Oppretter et album eks. Album Ferie Juni 2010
    - laster opp bilder til album ferie Juni 2010
    - Publiserer albumet i form av "short codes" i et innlegg eller en side.
    Velger du å hoppe over siste punktet, så vil heller ingen se det.

Tipper at NextGEN Gallery har en passord funksjon, men har ikke sjekket.

Alternativet må vel være å bruke en passord plugin eller enda drøyrere, en membership plugin. Hehe, mye styr for noen bilder. hadde gått for alternativ "A" :)

Du har jo Premium Gallery Manager også, men den har jeg ikke prøvd selv.
  5. Avlogget

bareblogg Grûnder

Mange fine muligheter her ser jeg...

Har prøvd NextGEN Gallery, men var ikke helt fornøyd med oppsettet.
  6. Avlogget

bareblogg Grûnder

For de av dere som er interessert i Piwigo, og hvordan det ser ut "Live" kan ta en titt her -> Galleri | Magnusson Beta
  7. Avlogget

Picxx Kjendisblogger

Personlig liker jeg ingen av løsningene man kan tilby til wordpress.
    Synes de blir for enkle, for rotete eller rett og slett for krevende på serverressurser.

Skal man ha et bildegalleri i tilknytning til sin blogg vil jeg anbefale coppermine og da heller legge inn en bro.
    Det er også en ganske smal sak å "inkludere" coppermine i designet på din wordpressblog og istedet for at galleriet er en plugin til wordpress vil man ha et fullblown galleri hvor det blir utviklet en mengde plugins man kan bruke på galleriet.
  8. Avlogget

Coffeeholic n00b

Kjenner ikke til Piwigo, men det ser ut til å være et ganske avansert og bra galleri.

Kommer an på bruksområdet ditt sikkert.

Ta f.eks. det galleriet jeg nevnte over her.

La ut en artikkel i går med 90 bilder. Det tok bare begrensningen av båndbredden min å laste det opp (ca 3 minutter)
    Hvert enkelt bilde kan jeg endre all metadata på, kan velge hva slags opplastingsmetode, etc, etc, etc.

Bare klikker på en knapp så er hele galleriet (eller galleriene hvis man velger det) inkludert i innlegget.

Så lenge du ikke har Mange tusen sidevisninger per dag så trenger du ikke bekymre deg for resurser.
    Dukker helt greit opp i Google også -> Sjekk her

What's Not to Like? :)
  9. Avlogget

bareblogg Grûnder

[MENTION=121]Coffeeholic[/MENTION]; Jeg lurer litt på hvordan hele prosessen er i fra opplasting til publisering. Skjer alt automatisk eller må du legge ut klippene manuelt. Dere er definitivt inne på noe som kan bli noe stort.
  10. Avlogget

Coffeeholic n00b

Det er 3 steg (hvis du skal publisere galleriet)

#1. Lage et galleri f.eks. sommerferie 2011
    #2. Laste opp bildene du vil ha i galleriet. (På samme måte som du laster opp bilder til et vanlig innlegg. Du kan laste opp ganske mange bilder samtidig)
    #3. Du lager så et nytt innlegg og som du kaller f.eks Bilder fra sommerferien 2011, og klikker på en knapp på wysiwyg panelet, og velger "sommerferie 2011" fra en dropdown og klikker "OK".
    Publisere innlegget ditt (eller en side) på vanlig måte - Ferdig..

Hvis du ikke har en beskrivelse av bildene du laster opp fra harddisken din, så kan du legge det inn på hvert enkelt bilde (vises et lite thumbnail)

Det eneste som jeg kan tenke meg at noen kanskje vil savne, er automatisk vannmerke. (har ikke sjekket om det finnes en addon for det)
  11. Avlogget

bareblogg Grûnder

Tenkt på det systemet dere bruker på Telegrafen.org. Er det manuelt eller helautomatisk?
  12. Avlogget

Coffeeholic n00b

Vi gjør det er manuelt.

Det er nok mulig å legge inn noe semi-automatisk via rss, men 100% automatisk vil ikke fungere bra nok.

..det er Telegrafen.Org Btw :)
  13. Avlogget

bareblogg Grûnder

Oki;)

Har endra fra NO -> ORG...

Del denne siden